Ruisvoima Osakeyhtiö kehitti menetelmän hyödyntää terveellistä  ruislesettä välipalatuotteissa

Suomalainen Ruisvoima Osakeyhtiö on kehittänyt uudentyyppisen terveellisen välipalatuotteen, joka sopii kaikille. Kevään 2011 aikana elintarvikeliikkeisiin kautta maan saapunut TEMPO Ruisvälipala sisältää jopa 22 % kuitua, 13 % proteiinia ja lisäksi arvokkaita Omega 3 -rasvahappoja pellavansiemenistä. TEMPO Ruisvälipala on patentoitu tuoteinnovaatio. Ruokaisalta maistuva uutuus on ensimmäinen välipalatuote, jossa on hyödynnetty rukiin ravinteikkainta leseosaa pääraaka-aineena.

Aikaisemmin ruislesettä ei ole osattu hyödyntää pääraaka-aineena välipalatuotteissa. Ruistuotteiden innovointiin keskittyvä Ruisvoima Osakeyhtiö kehitti menetelmän ruisleseen prosessointiin yhteistyössä Primulan ja VTT:n kanssa. Tekes on ollut mukana rahoittamassa kehityshanketta. Tuoteidea lähti markkinoiden tarpeesta: kokonaisvaltaisesti terveellinen välipala on toistaiseksi puuttunut kauppojen hyllyiltä.

– Koska TEMPO Ruisvälipala luo uutta terveellisempää suuntaa välipalatuotteisiin, se haluttiin sisällyttää myös Primulan tulevaisuuden tuotemerkki TEMPOon, Ruisvoima Osakeyhtiön toimitusjohtaja Heikki Matero kertoo.

Naposteltava TEMPO Ruisvälipala on pakattu pieniin 30 gramman annospusseihin, jotka on helppo kuljettaa mukana. Yksi pussi sisältää energiaa vain 94 kilokaloria, mutta vie nälän nopeasti. Kevyesti suolaisen uutuuden maku on kesytetty valkosipuli, joka ei jätä valkosipulin makua suuhun pitkäksi aikaa.

Ravinteikas ruislese

TEMPO Ruisvälipalassa käytetty ruislese on rukiin ravinteikkain osa. Se sisältää runsaasti ravintokuitua sekä muita bioaktiivisia yhdisteitä kuten lignaaneja ja fenolisia happoja.

Lisäksi se sisältää B- ja E-vitamiineja sekä mineraaleja. Rukiin leseosasta saatavia mineraaleja ovat mm. mangaani, magnesium, rauta ja kupari.

Viisas välipala

Välipala on parhaimmillaan maukas lisäannos tasaista energiaa, joka auttaa jaksamaan seuraavaan ateriaan. Se voi olla helposti säilytettävä eväs, jota nautitaan työpaikalla lounaan jälkeen iltapäivällä ennen kotiin lähtöä. Tai se voi olla mukavasti mukana kulkeva makupala, joka nautitaan retkeillessä tai matkan päällä: autoillessa ja esim. liikuntaharrastuksen yhteydessä.

– Halusimme luoda hyvänmakuisen välipalan, jonka voi syödä hyvällä omallatunnolla ja joka ehkäisee sortumista suunnittelemattomaan taukosyömiseen. Suurin osa ihmisistä ei tee ruisleipiä evääksi, vaan usein turvaudutaan kaloripitoisiin snackeihin. Silloin tällöin herkuttelusta ei ole haittaa, mutta pysyviksi välipaloiksi makeat ja paljon rasvaa sisältävät herkut eivät sovi.

Heikki Matero
Ruisvoima Osakeyhtiö
Gsm. 0400 522 723
Heikki.matero@ruisvoima.fi