Ruotsalaistutkimuksista uutta tietoa puutiaisaivotulehduksesta (TBE)

Pitkäaikaiset neurologiset ongelmat luultua tavallisempia lapsilla TBE:n jälkeen

Lasten puutiaisaivotulehdusta (TBE) on yleisesti pidetty aikuisten versiota lievempänä, ja sitä on tutkittu vähemmän kuin aikuisilla. Lasten puutiaisaivotulehduksen oireet akuutissa vaiheessa ovat usein epämääräisiä ja poikkeavat aikuisten oireista. Puutiaisaivotulehdus saattaa esimerkiksi aiheuttaa lähinnä väsymystä ja/tai pahoinvointia, mistä johtuen diagnoosi voi jäädä tekemättä.

Ruotsissa tehdyissä pediatrisissa tutkimuksissa on todettu, että TBE aiheuttaa lapsilla sekä lyhyt- että pitkäkestoisia neurologisia vaikutuksia.

– Puutiaisaivotulehduksen kulkua ja sen pitkällä aikavälillä aiheuttamia kroonisia oireita lapsilla tunnetaan huonosti. Uuden tutkimustiedon pohjalta on syytä epäillä, että pitkäaikaisia neurologisia vaikutuksia voi ilmetä varsin monilla. Etenkin viruksen riskialueilla aiemmin sairastettu TBE tulisi muistaa ottaa huomioon lasten ja nuorten päänsärkyjen, oppimisen ja tunne-elämän häiriöiden erotusdiagnostiikassa, l
astentautien dosentti, lasten hematologian erikoislääkäri Jukka Vakkila kertoo.

Ruotsin TBE-tutkimuksessa havaittiin pitkäaikaisia neurologisia vaurioita lapsilla

Tukholman Karoliinisessa instituutissa toteutetussa tutkimuksessa[1] havaittiin, että lapsilla, joilla oli diagnosoitu TBE ilmeni huomattavasti  useammin väsymystä, toistuvaa päänsärkyä  ja ärtyvyyttä kuin kontrolliryhmään kuuluvilla tai neuroborrelioosin sairastaneilla lapsilla.

Lisäksi tutkimus osoitti, että TBE:n sairastaneilla lapsilla oli verrokki- ja kontrolliryhmiä huomattavasti enemmän akuutteja sairaskohtauksia, diagnoosista pisimmillään jopa vuoden mittaiseksi venyvä toipumisaika sekä enemmän sairauspoissaoloja koulusta.

Tutkimuksen seurantavaiheessa joillakin TBE-ryhmään kuuluvilla lapsilla havaittiin myös vaikeuksia useissa kognitiivisissa toiminnoissa, kuten muistin toiminnassa ja havaitsemisessa, sekä jopa tunne-elämässä.

Uusia riskialueita Kuopio ja Kotkan saaristo

Puutiaisaivotulehdusta esiintyy Ahvenanmaalla ja sen lisäksi yksittäistapauksina myös muualla Suomessa: Turun saaristossa, Etelä-Karjalassa, Kokkolassa ja Varkauden seudulla. Suomen länsirannikko on myös kohonneen riskin aluetta.

Uusia riskialueita sairastua TBE-viruksen aiheuttamaan puutiaisaivotulehdukseen Suomessa kesällä 2013 ovat Kuopio ja Kotkan saaristo.

Rokotetta suositellaan ensisijaiseksi suojaksi puutiaisaivotulehdusta vastaan kaikille Euroopan TBE-riskialueilla liikkuville. Rokote on hyvä ottaa ennen puutiaissesongin alkua parhaan mahdollisen suojan aikaansaamiseksi[2].

Nanna Lindfors
Baxter Oy
Sähköposti:
nanna_lindfors@baxter.com
www.baxter.fi ja
www.punkkiklinikka.fi

[1] Engman ML, Lindstrom K, Sallamba M, Hertz C, Sundberg B, Hansson ME, et al. One-year follow- up of tick-borne central nervous system infections in childhood. Pediatr Infect Dis J 2012;31:570-4.

[2] www.thl.fi