Shoppaile netissä tänä talvena turvallisesti – Tietoturva-asiantuntija Nortonin vinkit jouluostosten tekemiseen netissä

Vuoden pimeimpänä aikana pysymme mieluummin kotona kuin lähdemme ulos. Myös joululahjaostosten teko ja sosiaaliset suhteet hoituvat kätevästi kannettavan tietokoneen tai iPadin avulla kotisohvalta käsin. Deloitten syyskuussa tekemän laskelman mukaan netissä shoppailu vastaa määrällisesti yli 5,5 neliökilometriä kaupan lattiapinta-alaa, ja tulevana jouluna yhä useampi kuluttaja tulee tekemään jouluostoksensa netissä tai mobiililaiteen avulla.[1] Svenskarna och internet[2] (Ruotsalaiset ja internet) -tutkimuksen mukaan nettiä aktiivisesti käyttävistä ruotsalaisista 84 prosenttia tekee netissä surffailun ohella myös ostoksia. Samalla huoli luottokorttipetoksista on vähentynyt kuluttajien keskuudessa.

On kuitenkin tärkeää olla varovainen. Se että kotioloissa tuntee olonsa turvalliseksi ei merkitse välttämättä, että netti olisi turvallinen paikka. Nortonin syyskuussa 2012 julkaiseman raportin mukaan nettirikollisuuden kustannukset Ruotsissa ovat 1,4 miljardia kruunua vuosittain. Yhtä ruotsalaista kohden summa on siis keskimäärin 807 kruunua.[3]. Ja juuri loma-aikoina tehdään enemmän rahasiirtoja kuin vuoden muina aikoina. Nettirikolliset perustavat nettiin usein huijaussivustoja, joilla on muka lyömättömiä tarjouksia, kun sivustot tosiasiassa ovatkin ansoja, jotka houkuttelevat pahaa aavistamattomat ihmiset luovuttamaan esim. henkilökohtaisia pankkitietoja. Tämän johdosta Norton on laatinut oheiset vinkit turvalliseen verkko-ostosten tekoon tänä jouluna.

– Aiemmin oli helpompi huomata, mitkä mainokset, ilmoitukset ja sivustot olivat huijauksia ja vahingollisia. Nyt nettirosvoista on tullut parempia ja ammattimaisempia. He sopeutuvat yhä paremmin nettiä ahkerasti käyttävän kohderyhmänsä mukaan, mikä tekee heidän tunnistamisestaan yhä haastavampaa. Enää kyse ei ole pelkästään ilmoituksista, joissa julistetaan: ”Onnea! Olet voittanut 1 000 000 euroa!” vaan paljon realistisemmista huijausyrityksistä. Tällöin on erityisen tärkeää miettiä hetki ennen ratkaisevaa klikkausta, Nortonin ja Symantecin turvallisuusasiantuntija Per Hellqvist toteaa.

Nortonin turvallisuusasiantuntija Per Hellqvistin viisi vinkkiä turvalliseen ostostentekoon netissä:

1. Varo epäilyttäviä tai tuntemattomia nettisivustoja – Käy vain luotettavilla sivustoilla ja huolehdi siitä, että luovutat luottokortti- tai muita vastaavia pankkitietoja vain turvallisessa nettiympäristössä. Varmista että selaimen osoitekentässä näkyy riippulukon kuva. Se kertoo sivuston olevan turvallinen. Toinen vastaava symboli on Nortonin turvalogo tai -merkintä.
  1. Varo spammia eli roskapostia – “Vuoden paras lelu nyt 80 prosenttia edullisemmin kuin kaupassa” tai “Voita joululahjat itsellesi – suoraan kotiovelle tuotuina”. Kuulostaako liian hyvältä ollakseen totta? Sitä se luultavasti onkin. Nettirikolliset tietävät täsmälleen millaisia hakuja teemme netissä tiettyyn aikaan vuodesta sekä millaisia tarjouksia haluamme saada meiliimme. Suhtaudu siis aina varovaisuudella kaikkiin meileihin, joiden lähettäjä on tuntematon sekä kaikkiin tarjouksiin, jotka kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta.
  1. Varovaisuutta sosiaalisessa mediassa viestimiseen – Rikollisjengit ovat jo pitkään seuranneet ihmisten sosiaalisia profiileja saadakseen selville, milloin ihmiset ovat poissa kotoa esimerkiksi viikonloppumatkalla sukulaisen luona tai kahden viikon pidemmällä lomalla, sillä koti on silloin usein tyhjillään. Mieti siis mitä kerrot elämästäsi sosiaalisessa mediassa.
  1. Pidä yksityinen tieto yksityisenä – Älä koskaan kerro henkilökohtaista tietoa netissä. Ole varovainen kun autat muita netissä, etenkin sosiaalisissa verkostoissa, missä on kovin helppo päästä käsiksi henkilökohtaiseen tietoon. Ihmiset eivät ole aina sitä mitä sanovat olevansa.
  1. Suojaa kännykkä – Varkaat etsivät aina uusia mahdollisuuksia, joten kun lähdet kotoa jouluostoksille, huolehdi kännykästäsi. Suojaa puhelin PIN-koodilla ja lataa puhelimeen turvallisuussovellus, jonka avulla voit tarvittaessa poistaa puhelimestasi kaiken henkilökohtaisen tiedon, esim. jos puhelin varastetaan.

Symantecin Norton-tuotemerkki

Norton suojaa kuluttajille tärkeää materiaalia sen digitaalisen elinkaaren kaikissa vaiheissa. Norton tarjoaa erilaisia turvallisuusratkaisuja, mm. henkilökohtaisiin tietokoneisiin ja mobiililaitteisiin soveltuvia teknologioita, live-tukipalveluita sekä online-tukea. Tykkää Nortonista Facebookissa.

YHTEYSTIEDOT:

Eeva Luoto

Mariam Rguibi
Norton by Symantec Pilgrim Oy
Eeva_Luoto@symantec.com
mariam.rguibi@pilgrim.fi

[1] http://www.deloitte.com/view/en_GB/uk/industries/consumer-business/a0622f68301a9310VgnVCM2000001b56f00aRCRD.htm

[2] https://www.iis.se/docs/SOI2012.pdf

[3] Norton Cybercrime Report 2012