• Pilgrim/

Suomen johtava teholähteiden valmistaja Powernet Oy ja tanskalainen PowerSense A/S yhteistyöhön

Powernetin ADC5000-teholähdesarja varmistaa uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkövirran mittaamisen ja seurannan PowerSense Smart Grid -sovelluksessa

Suomalainen teholähteisiin ja tehonsyöttöjärjestelmiin erikoistunut Powernet Oy ja Smart Grid

-ratkaisuihin erikoistunut tanskalainen PowerSense A/S ovat tehneet sopimuksen Powernetin ADC5000-teholähteiden tilauksesta. ADC5000-teholähteillä varmistetaan PowerSense A/S:n DISCOS®–järjestelmän toimivuus kaikissa tilanteissa sähkön kulutuksen etälukemiseen suurvoimalinjoista

Perinteisesti kuluttajien sähkön todellista kulutusta on voitu seurata ja etälukea käytön perusteella, mutta sähkönkulutuksen ”suuremman kuvan” etäluku suurvoimalinjoista on ollut käytännössä mahdotonta. PowerSense A/S:n DISCOS®–järjestelmällä sähkön kulutusta voidaan mitata suoraan suurjännitelinjoista. Innovatiivisessa ratkaisussa korkeajännitejohtoon asennetaan magneettikentän muutoksia lukeva laite, joka pystyy laskemaan käytetyn virran. Tämä auttaa sähkön jakelijoita määrittelemään energian kulutuksen reaaliajassa, jolloin sähköä voidaan syöttää verkkoon tarkasti tarpeen mukaan sinne, missä sitä kulloinkin tarvitaan.

Powernet on toimittanut järjestelmään akkua lataavan ADC5000–teholähteen, jossa on vakiona latausjännitteen lämpötilakompensointi. Ominaisuus tarjoaa akuille aina oikean latausjännitteen akun ympäristölämpötilan huomioiden. Tämä takaa pidemmän eliniän akuille ja alentaa järjestelmän ylläpitokustannuksia.

Myyntijohtaja Harry Liljan mukaan ADC5000 oli markkinoiden ensimmäisiä teholähteitä, joissa oli vakiona mm. lämpötilakompensoitu lataustoiminto sekä ulostulon sarjadiodit. ADC5000-sarjaa käytetään kansainvälisesti mm. tuulivoimaloissa, prosessiautomaatiojärjestelmissä, telekom-sovelluksissa sekä erilaisissa teollisissa laitteissa. ADC5000 on saavuttanut asiakkaiden maailmanlaajuisen luottamuksen nimenomaan korkean luotettavuutensa ansioista.

PowerSensen ja Powernetin yhteistyö alkoi jo vuonna 2008.  Powernet on toimittanut PowerSenselle tuhansia ADC5000–sarjan tuotteita. Powernetin tanskalainen yhteistyökumppani Scanpocon A/S on vastannut paikallisesta puskurivarastoinnista ja asiakaspalvelusta.  ”ADC5000-sarja on osoittautunut erittäin luotettaviksi Smart Grid -markkinoilla. Powernet on joustava toimittaja, ja suosittelemme mielellämme Powernetia korkealaatuisten teholähteiden toimittajana”, kertoo Claus G. Christensen, Projektipäällikkö, PowerSense A/S

Lisätiedot:

Powernet Oy                                       PowerSense A/S

Myyntijohtaja Harry Lilja                                  Projektipäällikkö Claus G. Christensen

puh: +358 10 2890 703                                   puh:  +45 76100 017
harry.lilja@powernet.fi             email: cgc@powersense.dk

Powernet Oy

Vuonna 1992 perustettu Powernet Oy on suomalainen teholähteiden, inverttereiden ja tehonsyöttöjärjestelmien suunnitteluun ja valmistukseen erikoistunut yritys, joka panostaa vahvasti tuotekehitykseen. Powernetin tärkeimpiä asiakassegmenttejä ovat uusiutuvan energian, raideliikenteen  ja teollisuuden erikoissovellukset. Yhtiön vahvuusalueita ovat vaativat asiakaskohtaiset teholähderatkaisut.

PowerSense A/S

PowerSense A/S kehittää ja tuottaa korkealaatuisia hallinta- ja seurantajärjestelmiä sähköntuottajille.  Yhtiön valmistamat digitaaliset hallinta- ja seurantajärjestelmät on suunniteltu jälkiasennettaviksi sähkönjakelijoiden omaan infrastruktuuriin. Tämä mahdollistaa modernien kantaverkkoyhtiöiden toiminnan myös tulevaisuudessa, jolloin jaettu sähköntuotanto ja sähköautot muuttavat voimakkaasti sähkönkulutuksen kokonaiskuvaa. PowerSense A/S perustettiin1.9.2006. Yhtiöittämisestä vastasivat tanskalainen sähköyhtiö DONG Energy (dongenergy.com) ja tanskalainen pääomarahasto NES Partners (nespartners.dk)