TERVEYSKESKUSTEN JA SAIRAALOIDEN MÄÄRÄRAHAT SEKÄ HOITOKÄYTÄNNÖT JAKAVAT MIELIPITEITÄ

Elo-syyskuussa 2012 toteutetun laajan ja monipuolisen Suomalaisen terveydenhuollon tulevaisuus –tutkimuksen mukaan terveydenhuollon ammattilaiset, viranomaiset, kuntapäättäjät ja kuluttajat ovat samoilla linjoilla terveyspalveluiden etäisyyksistä. Käytettyjen määrärahojen suuruuksista, hoitokäytännöistä sekä terveyskeskus- ja yksityislääkäreiden arvostuksesta kysyttäessä eri vastaajaryhmien kesken syntyi näkemyseroja.

Vain 51 % kuntavaaliehdokkaista oli sitä mieltä, että terveyskeskusten toimintaan käytetty määräraha on liian pieni. Sairaaloiden toimintaan käytetyn määrärahan katsoivat riittäväksi 63 % kuntavaaliehdokkaista, 80 % virkamiehistä, 52 % lääkäreistä. Vastanneista virkamiehistä 42 % katsoi, että sairaaloihin käytetty määräraha on liian suuri.

Tutkimuksen ovat toteuttaneet tutkimusyhtiö Succes Clinic Oy ja johtava hyvinvointimedia Terve Media Oy. Yhteensä tutkimukseen osallistui noin 5.000 suomalaista ja tutkimuksen virhemarginaali on n 2-3 %.

Tervetuloa kuulemaan tämän syksyn laajimman suomalaisen terveydenhuollon tulevaisuutta eri sidosryhmien näkökulmasta selvittävän tutkimuksen tuloksia:

Aika:                        Keskiviikkona 3.10.2012

Paikka:                    Rake-sali, Bulevardi 2, 00100 Helsinki

Ohjelma:                 Klo 08.30-09.00 aamukahvi

Klo 09.00-09.30 tutkimuksen julkistus

Tutkimuksessa on selvitetty mm seuraavia asioita:

Lääkärin työ: Terveydenhuollon eri yksiköitä (terveyskeskus, sairaala yksityinen sektori) on vertailtu vastaanotolle pääsyn nopeuden, lääkärin ammattitaidon, lääkärikäynnin hintatason, lääkärien palveluasenteen, etäisyyden ja henkilökunnan pysyvyyden suhteen.

Terveydenhuollon organisointi ja sen muutokset: Asenteita on kartoitettu seuraavista teemoista: yksilön terveydenhuollon palveluiden valinnan vapaus, terveyskeskusten päivystystyön ulkoistaminen, apteekissa myytävien lääkkeiden jakelu-kanavat, valtion kaavailema SOTE-uuditus

Terveydenhuollon arvot: Yksilön omahoidon merkitys, terveydenhoidon tasa-arvoisuus, eri väestöryhmien hoidon merkitys

Lääkkeet ja arvot: Lääkehoidon merkitys terveydenhuollon kustannusten hallinnassa, lääkevalmisteiden korvattavuuden merkitys, uusien lääkkeiden käyttöönoton ja korvattavuuspäätösten nopeus

Ilmoittautumiset:

Lisätiedot:                             Varatoimitusjohtaja Mika Nevalainen, Terve Media Oy p. 0400 882 024
                                             Toimitusjohtaja Mika Teikari, Succes Clinic Oy p. 040 521 3789