Tutkimus: Elektroniikan toimitusketju ei ole kestävällä pohjalla

TIEDOTE 10.10.2006

Tutkimus: Elektroniikan toimitusketju ei ole kestävällä pohjalla
Tuotannon siirtäminen halvempiin maihin ei poista epäkohtia

Elektroniikka-alan arvontuottokyvystä tehdyn tuoreen selvityksen mukaan alan toimitusketjut eivät rakennu kestävälle pohjalle. Vahvasta suhdannekehityksestä huolimatta sopimusvalmistajat muodostavat toimitusketjun heikoimman lenkin.
Perinteisillä keinoilla, kuten tuotannon siirtämisellä halvempiin maihin ei saavuteta muutoksia, jotka poistaisivat tutkimuksessa esille nousseita epäkohtia. Tiedot ilmenevät liikkeenjohdon konsultointitoimisto August Associates Oy:n laatimasta tutkimuksesta.

Sopimusvalmistajista suurimpien kansainvälisten toimijoiden, joihin kuuluvat esimerkiksi Flextronics, Sanmina-SCI ja Solectron, pääoman nettotuotto on ollut negatiivinen joka vuosi viimeisten viiden vuoden ajan. Elcoteq on sen sijaan pärjännyt kilpailijoitaan paremmin ollen sopimusvalmistajista tuotoltaan paras ja kasvuvauhdiltaan nopein. Nokia on tuotoltaan paras kaikista toimitusketjun yrityksistä. Muita hyvin tuottaneita yhtiöitä olivat Intel, Cisco ja Ericsson.

Jatkossa sopimusvalmistajat pyrkivät parantamaan kilpailukykyään ja kasvattamaan lisäarvoaan laajentamalla rooliaan esimerkiksi tuotekehitykseen. Koko toimitusketjun tasolla avoimen yhteispelin luominen on tärkein tekijä kilpailukyvyn parantamiseksi ja uusien innovaatioiden synnyttämiseksi.

Elektroniikkateollisuuden VaikuttajaForumissa 11.10. julkistettava tutkimus kattaa yli 30 elektroniikka-alan suurimpiin toimijoihin kuuluvaa kansainvälistä yritystä ja suomalaista pörssilistattua alan toimijaa. Tutkimusta varten vertailtiin alan yritysten pääoman tuottoa, myynnin kasvua ja markkina-arvon kehitystä vuosilta 2001-2005.

Pasi Torppa (040 5322 12)
Tuomo Saramaa (044 333 5159)
Helena Koski-Väänänen (040 836 2886)
August Associates Oy