Uusi kohdennettu lääke auttaa taistelussa vaikeaa bakteeria vastaan

Astellas Pharman uusi lääke Dificlir saatavilla nyt myös Pohjoismaissa

Astellas Pharma tuo Pohjoismaiden markkinoille uuden lääkkeen (fidaksomisiini, Dificlir®) vaikean ripulin hoitoon. Lähipäivien aikana vaikeahoitoista Clostridium Difficile -bakteeria vastaan suunnattu uusi, kohdennettu lääke on saatavilla suomalaisissa sairaaloissa. Clostridium Difficile aiheuttaa vaikeaa ripulia erityisesti heikkokuntoisilla sairaalapotilailla. Vaikeasti hoidettava bakteeri-infektio johtaa vuosittain lukuisiin kuolemiin sekä aiheuttaa ylimääräisiä kuluja sairaaloille.

Parin viime vuoden aikana Suomen pääkaupunkiseudun sairaaloissa on esiintynyt useita Clostridium Difficile -epidemioita. Vuosittain Suomessa esiintyy Clostridium Difficile -tapauksia yli 6000, ja sairastuneista kuukauden sisällä infektiosta menehtyy yli 11 %.

Clostridium Difficile aiheuttaa iän tai vakavan sairauden heikentämille potilaille erittäin vaikeasti hoidettavan ripulin.  Koska bakteeri iskee useimmiten jo valmiiksi huonokuntoisiin potilaisiin, on kuolleisuus korkea.

”Bakteeri on yleistynyt viimeisen vuosikymmenen aikana, koska huonompikuntoisten potilaiden hoidossa käytetään yhä enemmän laajakirjoisia antibiootteja. Ongelmana on, että laajakirjoiset antibiootit tappavat myös suurimman osan hyvistä suolistobakteereista ja Clostridium Difficile -bakteeri taas viihtyy juuri sellaisissa olosuhteissa, joissa potilaan luonnollinen suolistobakteerikanta on heikentynyt” lääkeyhtiö Astellas Pharman Pohjoismaiden lääketieteellinen asiantuntija Elinor Cockburn kertoo.

Tähän asti bakteeritartuntaa on hoidettu laajakirjoisilla antibiooteilla, jotka myös tuhoavat potilaiden luonnollista suolistobakteerikantaa.

”Uusi Clostridium Difficile -bakteeria vastaan kehitetty valmiste on kohdennettu lääke, joka vaikuttaa vain tähän bakteeriin ja vaikuttaa hyvin vähäisesti potilaiden luonnolliseen suolistobakteerikantaan”.

Vaikeasti tuhottava bakteeri

Yksi suurimmista Clostridium Difficile -bakteeriin liittyvistä ongelmista on sen korkea uusiutumisprosentti. Melkein 25 prosentilla tartunnan saaneista potilaista oireet uusiutuvat ainakin kerran. Tämä johtuu siitä, että aktiivinen bakteeri muodostaa itiöitä, jotka voivat oikeissa olosuhteissa aktivoitua uudelleen ja aiheuttaa näin taudin uusiutumista.

”Kliiniset kokeet kuitenkin osoittavat, että Dificlir ehkäisee itiöiden muodostumista ja vähentää näin oireiden uusiutumista. Tämä on hyvin tärkeää, koska  Clostridium Difficile -riskiryhmään kuuluvat  potilaat ovat yleensä jo valmiiksi huonokuntoisia”.

Tilastojen mukaan 40 prosentilla niistä potilaista, joilla tauti on uusiutunut kerran, se uusiutuu toisenkin kerran. Sen jälkeen 60 prosentilla niistä, joilla on ollut kaksi uusiutumista, on kolmannen uusiutumisvaiheen riski. Koska riski kohoaa 20 prosenttiyksiköllä jokaisen uusiutumiskerran jälkeen, on tärkeää saada uusiutumiskierre katkeamaan.

Pia Lindkvist
Country Manager
pia.lindkvist@astellas.com

Elinor Cockburn
Head of Medical Affairs and Compliance
elinor.cockburn@astellas.com

Astellas Pharma

Astellas on kansainvälinen lääkeyhtiö, joka tekee tutkimus- ja kehitystyötä urologian, elinsiirtojen, infektioiden, kivunhallinnan, dermatologian ja onkologian alalla. Astellas työllistää noin 15 000 henkeä eri puolilla maailmaa ja sen tavoitteena on parantaa ihmisten elämänlaatua tarjoamalla innovatiivisia ja luotettavia lääkkeitä ja tuotteita. Pohjoismaissa Astellasilla on noin 130 työntekijää. Tanskassa Kööpenhaminassa sijaitseva pääkonttori vastaa Pohjoismaiden myynnistä, markkinoinnista, hallinnosta ja kliinisestä tutkimuksesta.