Uutta naisten uniapnean hoidossa

Naisellisesta “For Her” -sarjasta sopiva maski naisten kasvoille

Uniapnean ensimmäiseksi hoitovaihtoehdoksi suositellaan tavallisesti painonpudotusta. Koska painonhallinta koetaan usein vaikeaksi, siitä saadut hoitotulokset ovat yleensä huonoja. Pääsääntöisesti naisten kuten miestenkin uniapnean hoitomuotona käytetäänkin ylipainehoitoa. Ylipainehoitomaskit ovat tähän asti olleet samanlaisia sekä miehille että naisille. Joillekin naisille maskin käyttö on vaatinut sopeutumista esim. kasvojen sirojen muodon tai pitkien hiusten takia. ResMed:in uusi naisille suunnattu “For Her” -sarja sisältää erikokoisia maskeja sekä eripituisia ja erimallisia pääremmejä, miellyttäviä pääremmipehmusteita sekä naisellisia värivaihtoehtoja.

Hengitysteiden jatkuva ylipainehoito (CPAP) ei vaadi leikkauksia eikä lääkekuureja. CPAP-laite on pieni ja hiljainen ja sen säätelemä ilma välittyy letkun ja maskin kautta ylähengitysteihin pitäen ne avoimina.

CPAP on lyhennys sanoista "continuous positive airway pressure" eli "jatkuva ylipainehoito".

CPAP-laite puhaltaa ilmaa letkun ja maskin kautta sieraimiin, joista ilma kulkeutuu ylähengitysteihin pitäen ne kevyellä paineella auki. Maskeja on erityyppisiä ja jokaiselle valitaan sopiva maski tarpeiden mukaan.

Oikea laite, maski ja hyvä ohjaus edesauttavat onnistuneeseen CPAP-hoitoon sekä motivoivat jatkamaan hoitoa.

“For Her” – miellyttävää hoitoa naisille

ResMed:in uusi “For Her” on erityisesti naisille suunniteltu maskisarja. Siihen kuuluu neljä erilaista maskimallia: Quattro™ FX for Her, Mirage™ FX for Her, Swift™ FX for Her ja Swift™ FX Bella.

Quattro™ FX for Her on kokokasvomaski, jossa ei ole otsatukea. Nenän puolenvälin korkeudelle ylettyvä kokokasvomaski on sirorakenteinen ja tekee myös kyljellään nukkumisen miellyttäväksi.

Mirage™ FX for Her on kevyt ja helposti sovitettava maski uniapnean hoitoon. Sen nenän kaarelle sijoittuva osa on pehmeä ja vähentää siksi tällä kasvojen alueella yleisesti koettua painetta. Maskissa on vain neljä osaa, joka tekee siitä erityisen helppohoitoisen nenämaskin.

Swift™ FX for Her on hyvin kevyt ja virtaviivainen sierainmaski, joka peittää kasvoja minimaalisesti. Uniapnean hoito sujuu lähes huomaamattomasti tällä maskilla. Pääremmeissä löytyy värivaihtoehtoina sininen ja vaaleanpunainen.

Täysin uusi Swift™ FX Bella on kevyt ja pehmeä maski, jonka pääremmit asetetaan korvien taakse. Maski peittää vain pienen osan kasvoista eivätkä remmit sotkeennu hiuksiin.

– Uniapneasta kärsivät naiset ansaitsevat oman maskisarjansa, koska tähänastiset mallit ovat usein olleet heidän kasvoilleen liian suuria. Lisäksi naisten iho on miehen ihoa herkempi ja monet naiset toivovat pehmeämpiä pääremmejä. Myös pitkät hiukset ovat saattaneet sotkeutua tai litistyä maskin käytöstä, sanoo ResMed:in markkinointipäällikkö Pia Andersson.

Anderssonin mukaan myös maskin ja laitteen ulkonäkötekijät ovat naisten uniapnean hoidossa tärkeitä.

– Monesti saatetaan ajatella, että uniapnea on miesten sairaus. Myös CPAP-maski saatetaan kokea epänaiselliseksi ja kömpelöksi. “For Her” -maskisarjassa on neljä erilaista siroa mallia. Uutuutena nyt on myös mahdollista tuunata oma CPAP-laite valitsemansa kuosin mukaisella suojakalvolla. Toivomme kevyemmän koon, eri remmimallien, värien ja kuosien tuovan lisää miellyttävyyttä naisten uniapnean hoitoon.

Oikean hoidon merkitys

Hoidon onnistuminen merkitsee potilaalle sitä, että hän nukkuu paremmin ja on näin ollen myös virkeämpi päiväsaikaan.

Asianmukainen hoito saattaa tehostaa myös muiden sairauksien, kuten kohonnut verenpaine tai tyypin 2 diabetes, hoitoa.

– Onnistunut CPAP-hoito merkitsee usein kokonaisvaltaisesti parempaa elämänlaatua lisäten mm. elinvoimaa ja motivaatiota, työkykyä, mielialaa, seksuaalista halua sekä tarkkaavuutta liikenteessä.

Pia Andersson

Markkinointipäällikkö