Vaalit lähestyvät – johtavatko gallupit harhaan?

Ilmainen Eduskuntakone11-sovellus kokoaa yhteen kiinnostavia tietoja tämänhetkisistä ja tulevista kansanedustajista sekä mahdollistaa gallupien vertailun muutamalla klikkauksella.

Käyttäjälähtöisiä Business Discovery -sovelluksia päätöksenteon tueksi tarjoava QlikTech on kehittänyt yhteistyössä Nelosen uutisten kanssa ilmaisen sovelluksen äänestäjän päätöksenteon tueksi. Tietokantaan on kerätty tietoa istuvasta eduskunnasta ja esimerkiksi gallupeista vuodesta 2004 lähtien. Lisäksi sovellus tarjoaa Nelosen uutisten Timo Toropaisen tekemän värikkään sanallisen analyysin jokaisesta kansanedustajasta.

– Halusimme toteuttaa yhteistyössä Nelosen uutisten kanssa helppokäyttöisen vaalisovelluksen kaiken kansan käyttöön. Tarkoituksena on tarjota äänestäjille analysointiväline, jolla he saavat näkymän istuvaan eduskuntaan ja heidän tekemisiinsä, kertoo QlikTechin Suomen maajohtaja Jarmo Rajala.

Mielenkiintoista on esimerkiksi se, että aiempina vuosina pienten puolueiden gallupien virhemarginaalit ovat olleet suuria verrattuna perinteisiin kolmeen suureen puolueeseen. Tilastot osoittavat myös, että noin 80 prosenttia edustajista valittiin uudelle kaudelle edellisissä vaaleissa. Nyt poisjääviä on 37, mikä on noin 20 prosenttia edustajista. Valitaanko siis suurin osa jo istuvista, uudelleen ehdolle valittavista kansanedustajista uudelleen?

– Kyseessä ei ole vaalikone, vaan sovellus, jolla jokainen politiikasta kiinnostunut voi helposti vaikka vertailla eri gallupien tuloksia suhteessa aikaisempiin vaalituloksiin, Rajala lisää.

– Harvoin olen nähnyt yhtä kiinnostavaa tapaa esittää tilastoja kuin mihin QlikView´n kanssa olemme päässeet. Sovelluksen helppokäyttöisyys, käyttäjän valinnanvapaus ja tulosten selkeä esitystapa ovat yhdistelmä, jonka uskon miellyttävän muitakin, Nelosen uutisten päätoimittaja Eero Hyvönen sanoo.

Sovelluksella voi hakea tietoa esimerkiksi seuraavista aiheista:

• Historiallisten tapahtumien, kuten poliittisten skandaalien vaikutus puolueiden kannatuslukuihin
  • Gallupien ja todellisen vaalituloksen kohtaaminen aiemmissa vaaleissa
  • Ketkä istuvista kansanedustajista ovat ehdolla ja ketkä eivät
  • Istuvien kansanedustajien vaalipiiri, sukupuoli, puolue ja ikä
  • Istuvien kansanedustajien poissaolojen ja puheenvuorojen määrä
  • Oman ehdokkaan haarukoiminen erilaisten perustietojen avulla kuten puolue, vaalipiiri, sukupuoli, ikä jne.
  • Puolueiden kannanotot avainasioihin kuten verotus

Sovellus käyttää Nelosen uutisten keräämää dataa. Suomenkielinen, Nelosen kanssa yhteistyössä kehitetty Eduskuntakone11-sovellus löytyy osoitteesta www.nelonen.fi.

QlikTech Finland Oy
Maajohtaja Jarmo Rajala
Puh: 040 530 0384
jarmo.rajala@qliktech.com

Nelosen uutiset
päätoimittaja Eero Hyvönen

##

QlikTech

QlikTech on johtava yritys Business Discoveryssa eli käyttäjälähtöisessä Business Intelligencessä.

Yhtiön tehokas ja helppokäyttöinen Business Discovery -ratkaisu yhdistää perinteiset BI-ratkaisut ja erilliset toimistosovellukset. QlikView Business Discovery -alusta mahdollistaa intuitiivisen käyttäjälähtöisen analyysin, joka ei enää vie kuukausia tai vuosia, vaan tuloksia saadaan jo muutamassa päivässä tai viikossa. QlikTechin assosiatiivisen hakuteknologian avulla käyttäjät voivat tutkia tietoja vapaasti, eikä käyttäjä ole kahlittu tietylle ennalta määrättyjen kysymysten reitille.

QlikView Business Discovery toimii olemassa olevien BI-sovellusten kanssa, tarjoten niihin uusia ominaisuuksia.

QlikTechin pääkonttori sijaitsee Radnorissa, Yhdysvaltojen Pennsylvaniassa ja yhtiön toimipisteet yli 100 maassa palvelevat yli 16 000 asiakasta.