Vaikeat suolistoinfektiot, case: Clostridium Difficile

Pohjoismaisten infektiolääkärien asiantuntijakatsaus 2012

Laajakirjoisten antibioottien käyttö on lisääntynyt Pohjoismaissa merkittävästi viimeisen vuosikymmenen aikana. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että useisiin vakaviin tulehduksiin hoitoa tarvitsevien potilaiden määrä on lisääntynyt. Laajakirjoisten antibioottien käytön lisääntymisen epäsuora seuraus on Clostridium Difficile -bakteerin aiheuttamista tulehduksista kärsivien potilaiden määrän kasvu.

Kroonisesti ja vakavasti sairaiden potilaiden määrä tulee kasvamaan myös pohjoismaisissa sairaanhoitojärjestelmissä. Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi syöpäpotilaat ja elinsiirron saaneet potilaat. Esimerkiksi näiden potilaiden hengenvaarallisia tulehduksia joudutaan hoitamaan ja ehkäisemään suurilla annoksilla laajakirjoisia antibiootteja.

Tämä aiheuttaa huolta terveydenhuollossa työskentelevien asiantuntijoiden keskuudessa, sillä laajakirjoisten antibioottien liiallinen käyttö on johtanut kasvaviin ongelmiin resistenttien bakteerikantojen kanssa. Ongelma on havaittu myös pohjoismaisissa sairaaloissa. Clostridium Difficile on viimeisen kymmenen vuoden aikana aiheuttanut yhä enemmän vakavia tulehduksia.

Tässä käyttöösi kiinnostusta herättänyt pohjoismainen infektiolääkäreiden laatima raportti laajakirjoisista antibiooteista ja Clostridium Difficilestä (linkki viestin alla). Mikäli olet suunnittelemassa juttua vaikeista infektioista, esim. suolistoinfektioista kuten Clostridium Difficile, ja haluat haastatella infektiolääkäri Ville Valtosta, voit olla yhteydessä minuun. Voimme sopia haastattelun sinulle sopivalla tavalla!

Ystävällisin terveisin,

Astellas Pharman tiedotus/ Pilgrim Oy