VTT:n ruistutkimuksen pääaiheita kuidun sulavuus ja vatsaongelmien ehkäisy

Ruisvoima Osakeyhtiö kehitti menetelmän hyödyntää terveellistä
ruislesettä välipalatuotteissa

Rukiin terveellisten komponenttien käyttäytyminen leivonnassa ja muissa prosesseissa ja erityisesti rukiin karvaan maun muokkaaminen ovat olleet VTT:n osuutta yhteispohjoismaisissa viljatutkimushankkeissa.  Tällä hetkellä VTT tutkii mm. kuidun sulavuutta ja sitä, miten prosessoinnilla voidaan ehkäistä vatsaongelmia, joita jotkut saavat kuitupitoisten elintarvikkeiden nauttimisesta.

Kuidut ovat keskeinen osa VTT:n kaikessa viljatutkimusta. Erityisen kiinnostuksen kohteena on selvittää, miten kuitua voidaan tuottaa ja edelleen muokata niin, että saadaan paljon kuitua sisältäviä, maistuvampia tuotteita ja entisestään parannetaan kuitujen terveysvaikutuksia ihmisessä.

Rukiin leseosa sisältää pääosan rukiin ravintokuidusta sekä muista bioaktiivisista yhdisteistä. Kuitukompleksi on pääsyy ruisleseen terveellisyyteen. Ruisvoima Osakeyhtiö on kehittänyt uudentyyppisen terveellisen välipalatuotteen, jossa on ensimmäistä kertaa hyödynnetty rukiin ravinteikkainta leseosaa pääraaka-aineena.

Tervetuloa
Ruis- ja kuitututkimusta esittelevään infoon
Tiistaina 24.5.2011
Klo 14.00-16.00