Global Youth -näyttely esittää tuokiokuvia nuorten elämästä Vietnamissa ja Suomessa

Lastenoikeusjärjestö Planin lastenhallituksen valokuvanäyttely Global Youth avataan Seinäjoen pääkirjastossa torstaina 1.10.2015. Näyttely kuvaa vietnamilaisten ja suomalaisten nuorten elämän yhtymäkohtia.

Global Youth -valokuvanäyttelyn teema on nuoruus. Näyttely kertoo eri puolilla maailmaa asuvien lasten ja nuorten elämien yhtymäkohdista. Nuoret harrastavat, tapaavat ystäviään ja käyvät koulua. Valokuvat nostavat esiin myös lasten oikeuksia.

Planin lastenhallitus toteutti valokuvanäyttelyn yhteistyössä vietnamilaisen nuortenryhmän Young Media Clubin kanssa. Ryhmät sopivat näyttelyn yhteisestä teemasta ja kuvasivat arkeaan tahoillaan. Ryhmien tavoite on lisätä tietoisuutta lasten oikeuksista ja lasten asemasta.

Planin lastenhallitus on nuorten ryhmä, johon kuuluu kaksikymmentä 11–18-vuotiasta nuorta eri puolilta Suomea. Lastenhallituksen tehtävä on tiedottaa lasten oikeuksista sekä kehitysmaiden lasten ja nuorten arjesta, edistää lasten oikeuksien toteutumista vaikuttamalla päättäjiin, tehdä kansainvälistä yhteistyötä ja välittää Planin toimintaan nuorten näkemyksiä.

Seinäjoelle näyttelyn on järjestänyt Planin lastenhallituksen tukijäsen Aino Ojutkangas. Häneen saa yhteyden lasten ja nuorten osallisuuden koordinaattorin Iisa Lehtisen kautta.

Valokuvanäyttely Global Youth Seinäjoen pääkirjastossa (Alvar Aallon katu 14, Seinäjoki) 1.–30.10.2015. Kirjasto on avoinna ma–pe klo 10–19, la 10–15 ja su 915.

Iisa Lehtinen, lasten ja nuorten osallisuuden koordinaattori, p. 040 451 0269, iisa.lehtinen@plan.fi

Plan on yksi maailman suurimmista ja vanhimmista lastenoikeusjärjestöistä. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan parantaa pysyvästi kehitysmaiden lasten elämää ja suojelua 70 maassa. plan.fi