Meeri Koutaniemen ja Planin valokuvanäyttely esillä Jyväskylän kaupunginkirjastossa

Jyväskylän kaupunginkirjastossa on ti 24.2. alkaen esillä Meeri Koutaniemen ja Planin valokuvanäyttelynäyttely Vapaita unelmia. Palkitun freelance-valokuvaajan uusi näyttely kertoo orjuudesta vapautuneiden nepalilaistyttöjen unelmista.

Valokuvaaja Meeri Koutaniemi ja lastenoikeusjärjestö Plan toteuttivat valokuvaushankkeen yhdessä orjatyöstä vapautuneiden nepalilaistyttöjen kanssa. Kansainvälisesti palkittu Koutaniemi piti elokuussa 12 tytölle viikon kurssin, jolla nämä oppivat valokuvauksen perusteet ja pohtivat ja kuvasivat kokemuksiaan ja unelmiaan.

– Tarkoituksena oli paitsi opettaa valokuvausta myös vahvistaa tyttöjen itseluottamusta ja kannustaa heitä löytämään ilmaisukanavia tunteilleen ja kokemuksilleen. Opin paljon tyttöjen rohkeudesta jakaa raskaita muistoja ja kyvystä nähdä optimistisesti tulevaisuuteen, Koutaniemi sanoo.

17–21-vuotiaat kurssilaiset kuuluvat etniseen tharu-vähemmistöön. Köyhät tharu-perheet ovat perinteisesti myyneet tyttäriään vauraisiin perheisiin kotiorjiksi, niin kutsutuiksi kamalareiksi. Kun Plan alkoi kampanjoida kamalari-järjestelmää vastaan 2006, Nepalissa oli yli 12 000 kamalaria. Nykyisin heitä on enää arviolta 600 hallituksen ja järjestöjen työn ansiosta. Plan on vapauttanut yli 4 000 kamalaria. Järjestö valistaa perheitä orjatyön haitoista ja tarjoaa vapautuneille tytöille koulutusta ja tukea.

Koutaniemi valokuvasi tyttöjen tarinoista näyttelyn Vapaita unelmia, joka on nähtävissä Jyväskylän kaupunginkirjaston (Vapaudenkatu 39–41) toisessa kerroksessa 24.2.–21.3.2015. Kaupungin pääkirjasto on auki arkisin klo 10–20 ja lauantaisin klo 10–16.

Lisätietoja:
Suvi Kirjavainen, Planin Jyväskylän aluevastaava, p. 045 122 7920, suvi.kirjavainen@gmail.com
Iida Riekko, Plan Suomen tiedottaja, p. 040 825 0252, iida.riekko@plan.fi

Plan on yksi maailman suurimmista ja vanhimmista lastenoikeusjärjestöistä. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan parantaa pysyvästi kehitysmaiden lasten elämää ja suojelua 70 maassa. www.plan.fi