Meeri Koutaniemi opetti ja kuvasi orjuudesta vapautuneita tyttöjä Nepalissa

Meeri Koutaniemen ja Planin näyttely Vapaita unelmia Kampin kauppakeskuksessa Helsingissä 6.–12.10.2014. Vapaa pääsy kauppakeskuksen aukioloaikoina. Näyttely on esillä Atriumin ilmatilassa ja 1. kerroksessa.

Valokuvaaja Meeri Koutaniemi ja lastenoikeusjärjestö Plan toteuttivat valokuvaushankkeen yhdessä orjatyöstä vapautuneiden nepalilaistyttöjen kanssa. Kansainvälisesti palkittu Koutaniemi piti elokuussa 12 tytölle viikon kurssin, jolla nämä oppivat valokuvauksen perusteet ja pohtivat ja kuvasivat kokemuksiaan ja unelmiaan.

– Tarkoituksena oli paitsi opettaa valokuvausta myös vahvistaa tyttöjen itseluottamusta ja kannustaa heitä löytämään ilmaisukanavia tunteilleen ja kokemuksilleen. Opin paljon tyttöjen rohkeudesta jakaa raskaita muistoja ja kyvystä nähdä optimistisesti tulevaisuuteen, Koutaniemi sanoo.

17–21-vuotiaat kurssilaiset kuuluvat etniseen tharu-vähemmistöön. Köyhät tharu-perheet ovat perinteisesti myyneet tyttäriään vauraisiin perheisiin kotiorjiksi, niin kutsutuiksi kamalareiksi. Kun Plan alkoi kampanjoida kamalari-järjestelmää vastaan 2006, Nepalissa oli yli 12 000 kamalaria. Nykyisin heitä on enää arviolta 600 hallituksen ja järjestöjen työn ansiosta. Plan on vapauttanut yli 4 000 kamalaria. Järjestö valistaa perheitä orjatyön haitoista ja tarjoaa vapautuneille tytöille koulutusta ja tukea.

Koutaniemi valokuvasi tyttöjen tarinoista näyttelyn Vapaita unelmia, joka nähdään Kampin kauppakeskuksessa Helsingissä 6.–12.10. Tyttöjen omista valokuvista koostetaan verkkonäyttely, joka avautuu 6.10. Plan Suomen kotisivuilla plan.fi.

Näyttelyt ovat osa Planin kansainvälisen tyttöjen päivän juhlintaa. Tyttöjen päivää vietetään 11.10., jolloin Plan järjestää ympäri Suomea muassa lipaskeräyksen ja muita tempauksia.

Meeri Koutaniemi on haastateltavissa Helsingissä syyskuun kolmannella viikolla ja muutoin Skypen välityksellä. Työpajaan osallistunut entinen lapsiorja Swastika Chaudhary on tavattavissa ja haastateltavissa Helsingissä tyttöjen päivän aikaan 9.–12.10.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Valokuvaaja Meeri Koutaniemi
meeri@echophotoagency.com
p. +358 40 750 4703

Plan Suomen tiedottaja Iida Riekko
iida.riekko@plan.fi
p. +358 40 825 0252

Lehdistökuvia ladattavissa tästä linkistä: https://www.dropbox.com/sh/5vr0x1f41831qvq/AABiW4Ww5IMzHLnd9U1xcUoqa?dl=0

Plan on yksi maailman suurimmista ja vanhimmista lastenoikeusjärjestöistä. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan parantaa pysyvästi kehitysmaiden lasten elämää ja suojelua 69 maassa. www.plan.fi