Plan: Hallituksen leikkaukset eivät saisi rangaista lapsia

Tiedote, vapaa julkaistavaksi

Uusi hallitus julkisti hallitusohjelmansa. Ohjelma sisältää rajuja leikkauksia muun muassa koulutukseen, lapsilisiin, päivähoitoon ja kehitysyhteistyöhön. Ne rankaisevat eniten lapsia.

– Leikkaukset eivät kohdistu kaikkiin tasapuolisesti vaan niistä joutuvat kärsimään eniten he, joilla on vähiten mahdollisuuksia vaikuttaa poliittisesti. Viime lamasta opittiin, että lapsiin kohdistuvat leikkaukset tulevat moninkertaisina kustannuksina myöhemmin takaisin, sanoo Planin pääsihteeri Ossi Heinänen.

Hallitus leikkaa kehitysyhteistyövaroja yli 300 miljoonalla eurolla. Plan huomauttaa, että mikäli nämä leikkaukset kohdistuvat kehitysyhteistyöjärjestöihin ja humanitaariseen apuun, ne kohdistuvat maailman heikoimmassa asemassa oleviin ihmisiin: kehitysmaiden lapsiin ja erityisesti tyttöihin. Tytöt kärsivät luonnonkatastrofeissa eniten, sillä he ovat vaarassa joutua sieppausten ja seksuaalisen väkivallan kohteiksi. Kehitysyhteistyövarojen leikkaaminen rankaisee tyttöjä, sillä heidän koulutiensä katkeaa köyhyyden syventyessä ensimmäisenä. Hallitus on linjannut, että naiset ja miehet ovat tasa-arvoisia. Planin Heinänen muistuttaa, että periaatteen pitäisi kohdistua myös kehitysmaihin.

Järjestöt tekevät kehitysyhteistyötä paikan päällä yhteisöissä läpinäkyvästi ja tehokkaasti. Planin paikalliset työntekijät tuntevat yhteisöt ja näiden tarpeet. Plan keskittyy työssään pitkäjänteiseen muutokseen.

– Järjestöiltä leikkaaminen vaarantaa kehitysyhteistyön kestävät tulokset, sanoo Heinänen.

Kehitysyhteistyö on globaalia turvallisuuspolitiikkaa

Planin lastenhallitus huomauttaa, että maailmanlaajuiset konfliktit ovat lisääntyneet viime aikoina. Muun muassa Syyrian sisällissota, Isisin toiminta Lähi-idässä ja levottomuudet niin Jemenissä kuin Burundissakin vaativat kansainväliseltä yhteisöltä entistä suurempaa panostusta kehitysyhteistyöhön.

– Suomi on osa etuoikeutettuja länsimaita eikä voi paeta kansainvälistä vastuutaan globaaleista kriiseistä. Kehitysyhteistyö on keino pitää yllä maailmanlaajuista turvallisuutta, johon myös Suomen turvallisuus kuuluu, sanoo Lastenhallituksen puheenjohtaja Aino Ojutkangas.

– On selvää, että Suomen talous kaipaa tässä tilanteessa leikkauksia. On kuitenkin poliittinen päätös, kehen leikkaukset kohdistuvat, lisää Heinänen.

Uusi hallitus haluaa leikata kaikista heikoimmassa asemassa olevilta: kotimaan lapsilta ja kehitysmaiden kaikista köyhimmiltä lapsilta. Myös toisenlainen ratkaisu olisi ollut mahdollinen.

– Yhtenä maailman rikkaimmista maista Suomi pystyisi tukemaan lapsia niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, sanoo Heinänen.

Ossi Heinänen, pääsihteeri, p. 040 752 0080, ossi.heinanen@plan.fi

Minttu-Maaria Partanen, tiedottaja, p. 050 408 1201, minttu-maaria.partanen@plan.fi

Plan on yksi maailman suurimmista ja vanhimmista lastenoikeusjärjestöistä. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan parantaa kehitysmaiden lasten elämää ja suojelua 70 maassa. plan.fi