Plan: Kehitysyhteistyöleikkaukset kohdistuvat suoraan tyttöihin

Hallituksen julkistamien kehitysyhteistyöleikkausten kohdistaminen järjestöihin vaarantaa työn kaikista köyhimpien lasten, erityisesti tyttöjen hyväksi. Kymmenettuhannet Planin työssä mukana olevat tytöt uhkaavat jäädä ilman tukea.

Mikäli hallituksen kaavailemat jopa 40 prosentin vähennykset kehitysyhteistyöjärjestöjen rahoitukseen toteutuvat, vaikutukset kehitysmaiden lapsille ovat dramaattiset. Lastenoikeusjärjestö Planin arvion mukaan jopa 180 000 lasta jää avun ulkopuolelle ohjelmakauden aikana leikkausten takia. Heistä suurin osa on tyttöjä.

– Ikävä totuus on se, että joudumme pettämään lupauksemme näitä lapsia kohtaan, sanoo Planin ohjelmajohtaja Julia Ojanen.

Plan arvioi, että mikäli leikkaukset kohdistuvat järjestöihin täysimääräisesti, ne voivat vaikuttaa esimerkiksi siten, että:

• Etiopiassa työ lapsiavioliittoja, sukuelinten silpomista ja muita haitallisia perinnetapoja vastaan päättyy. 50 000 tyttöä ja naista jää tavoittamatta suoraan. Kun Etiopiassa keskimäärin 75 prosenttia naisista on silvottu, Plan on työskentelyalueillaan suojellut 92 prosenttia tytöistä silpomiselta.
  • Pakistanissa Planin kehittämä varhaiskasvatusmalli vaarantuu, mikä vaikuttaa suoraan satojentuhansien lasten, erityisesti tyttöjen, elämään. Jos yhteistyö kuntien kanssa loppuu, jopa tuhat uutta varhaiskasvatuskeskusta jää perustamatta.
  • Ugandassa erityisesti tyttöjen koulusta poisjääminen lisääntyy. Planin työn ansiosta enää 20 prosenttia tytöistä jää pois koulusta ennenaikaisesti, kun aiemmin heitä oli yli 60 prosenttia. Työn piirissä on noin 40 000 lasta.

Tytöiltä leikkaaminen lyhytnäköistä

Tytöiltä leikkaaminen vie pohjan kestävältä kehitykseltä. Koulutetut tytöt laittavat todennäköisesti myös omat lapsensa kouluun. Jokainen lisävuosi koulussa kasvattaa tytön elinaikaisia tuloja 10–20 prosenttia. Leikkaukset sotivat ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakan linjauksia vastaan. Toivakka on linjannut, että Suomi haluaa panostaa kehitysyhteistyössä tyttöihin.

– Planissa on paljon osaamista siitä, kuinka tyttöjen ihmisoikeuksien toteutuminen voidaan varmistaa tehokkaasti. On lyhytnäköistä jättää osaaminen käyttämättä ja heittää vuosien työn tulokset pois, sanoo Ojanen.

Plan on yksi Suomen johtavista kehitysmaiden tyttöjen asemaa ja suojelua parantavista lastenoikeusjärjestöistä. Planin kansainvälinen ja monivuotinen Koska olen tyttö -kampanja tukee tyttöjen koulutusta ja suojelua 70 maassa. Esimerkiksi pelkästään viime vuonna 150 000 tyttöä pelastui lapsiavioliitoilta Planin työn ansiosta.

ohjelmajohtaja Julia Ojanen, p. 044 348 9811, julia.ojanen@plan.fi

tiedottaja Minttu-Maaria Partanen, p. 050 408 1201, minttu-maaria.partanen@plan.fi

Plan on yksi maailman suurimmista ja vanhimmista lastenoikeusjärjestöistä. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan parantaa kehitysmaiden lasten elämää ja suojelua 70 maassa. plan.fi