Plan lanseeraa Slushissa uuden sovelluksen: "Se, miten puhumme tytöille, ratkaisee minkälaiseksi he kokevat itsensä"

Lastenoikeusjärjestö Plan julkaisee Slushissa uuden Sheboard-sovelluksen, joka kyseenalaistaa tavat puhua tytöistä ja tytöille. Ennakoivaan tekstinsyöttöön perustuvan sovelluksen tavoitteena on herättää keskustelua ja kannustaa meitä kaikkia miettimään, kuinka puhumme tytöistä ja pojista.

Tytöille puhutaan eri tavalla kuin pojille. Tytöistä myös puhutaan eri tavalla kuin pojista. Nämä molemmat ilmiöt vaikuttavat ratkaisevasti siihen, millaisiksi tytöt mieltävät itsensä ja mahdollisuutensa.

Haastaakseen tavat puhua tytöille lastenoikeusjärjestö Plan International Suomi julkaisee torstaina teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushissa ennakoivaan tekstinsyöttöön perustuvan Sheboard-näppäimistösovelluksen. Näppäimistö ehdottaa tytöistä voimaannuttavia sanoja ja vaihtaa stereotyyppisiä tyttöihin liittyviä sanoja vahvempiin ilmaisuihin. Sovellus julkaistaan aluksi englanninkielisenä.

– Sheboardin tavoitteena on herättää keskustelua sekä Suomessa että kansainvälisesti. Haluamme havahduttaa ihmiset ymmärtämään, millaisia vaikutuksia puheella on, ja miettimään, miten puhetta voisi muuttaa erityisesti tyttöjä voimaannuttavammaksi, sanoo Planin digitaalisen kehityksen koordinaattori Nora Lindström.

Sukupuoliroolit vaikuttavat syntymästä asti

Ahtaat sukupuoliroolit vaikuttavat tyttöihin ja poikiin syntymästä lähtien kaikkialla maailmassa. Erityisen haitallisesti ne vaikuttavat tyttöihin. Tuoreen tutkimuksen mukaan* tytöt ovat kuudenteen ikävuoteen mennessä oppineet vanhanaikaiset stereotypiat, jotka yhdistävät tietynlaista älyllistä kyvykkyyttä vaativat alat, kuten matematiikan ja fysiikan, ennen kaikkea poikiin.

– Jo peruskoulun aloittavilla tytöillä ja pojilla voi olla selkeä käsitys siitä, miten heidän odotetaan käyttäytyvän, miten heitä arvostetaan ja mitä heiltä odotetaan tulevaisuudessa, Lindström sanoo.

Sheboardin avulla haluamme tavoittaa nuoret heidän omissa kanavissaan. Tehdäksemme sovelluksesta mahdollisimman mielekkään kaikenikäisille ihmisille pyysimme eri-ikäisiä naisia ja tyttöjä lainaamaan oman voimalauseensa sovellukseen. Saimme lauseita muun muassa Maria Veitolalta, Minna Parikalta, Maryam Razavilta, Rita Kostamalta ja Lenita Airistolta. Sheboardin kehittelyyn osallistuivat myös Planin lastenhallituksen tytöt, muun muassa 16-vuotias Aino Vehkavaara.

– Oma voimalauseeni on ’Minä pystyn’. Tytöt ovat fiksuja ja upeita, mutta stressaamme paljon siitä, että pitää olla täydellinen ja pelkäämme epäonnistumista. Itseluottamuksen puute estää meitä tavoittelemasta unelmiamme ja se on väärin. Meidän pitäisi unelmoida ja unelmoida isosti! Vehkavaara sanoo.

Innovaatiot voivat edistää tasa-arvoa

Plan on jo pitkään hyödyntänyt teknologiaa ja innovaatioita työssään, usein yhteistyössä eri kumppaneiden kanssa. Sheboardin kehittelyä tuki Samsung Electronics Nordic.

– Teknologialla on suuria mahdollisuuksia murtaa esteitä. Nuoret käyttävät älypuhelimiaan paljon ja se muokkaa sitä, miten he näkevät itsensä ja muut. Rajojen ylittäminen sosiaalisten innovaatioiden avulla on tärkeä aihe, jonka parissa olemme työskennelleet jo jonkin aikaa, kertoo Samsung Nordicin yhteiskuntavastuusta ja sidosryhmäsuhteista vastaava johtaja Elin Wallberg.

– Kun Plan otti meihin yhteyttä ja ehdotti Sheboardia, näimme sen loistavana mahdollisuutena tukea tärkeää aloitetta tavalla, jonka osaamme parhaiten: jakamalla innovaatioihin ja mobiiliteknologiaan liittyvää osaamistamme.

Sheboardin lisäksi esittelemme Slushissa muita teknologisia innovaatioita, joita hyödynnämme humanitaarisessa ja kehitysyhteistyössämme.

– Teknologiset innovaatiot eivät itsessään muuta vääristyneitä käytäntöjä, mutta ne voivat auttaa nostamaan asioita esiin ja edistämään tyttöjen ja naisten tasa-arvon toteutumista Suomessa ja maailmalla, Nora Lindström korostaa.

* Bian L., Leslie S.J., Cimpian A. (2017) ‘Gender stereotypes about intellectual ability emerge early and influence children’s interests’, Science 355: 389–391 (2017)

Sheboard julkaistaan Slushissa Samsungin Innovators café’ssa torstaina 30.11. klo 10.45. Paikalla haastateltavina ovat mm. Planin lastenhallituksen edustaja ja Planin Smartup Factory -innovaatiopajojen edustajia Ugandasta ja Etiopiasta. Sovellusta voi testata pisteellämme koko Slushin ajan. Sovellus on ladattavissa Android-laitteisiin.

Lataa ilmainen Sheboard käyttöösi Google Play -kaupasta. Löydät sen hakusanalla Sheboard.

Katso video: https://www.youtube.com/watch?v=4lUt1-M7i-E

Lue lisää Sheboard-sovelluksesta: Sheboard.com
Mediapaketti: sheboard.com/media.html

Usein kysytyt kysymykset: sheboard.com/faq.html