Planin lastensuojelutyö katastrofeissa sai merkittävän kansainvälisen tunnustuksen

Tiedote, vapaa julkaistavaksi

Lastenoikeusjärjestö Plan Suomi on hyväksytty Euroopan komission humanitaarisen avun ja pelastuspalveluosaston, ECHO:n yhteistyökumppaniksi. Planin työ lasten suojelemiseksi katastrofeissa alkoi jo kymmenen vuotta sitten Intian valtameren tsunamin takia.

Plan Suomi ja ECHO allekirjoittivat humanitaarisen avun kumppanuussopimuksen loppuvuodesta. Sopimus tunnustaa Planin pitkäjänteisen humanitaarisen työn lasten suojelemiseksi ja koulunkäynnin turvaamiseksi katastrofeissa. Kansainvälinen tunnustus mahdollistaa entistä laajemman työn luonnonkatastrofeissa ja konflikteissa.

– Olemme yksi harvoista suomalaisjärjestöistä, joka on saanut ECHO-sertifioinnin. EU on yksi maailman arvostetuimmista humanitaarisen avun antajista. Asemamme mahdollistaa sen, että voimme entistä paremmin varmistaa, että lapsen oikeudet, lastensuojelu ja lasten oikeus koulunkäyntiin toteutuvat katastrofeissa nykyistä paremmin, sanoo Planin humanitaarisen työn erityisasiantuntija Maritta Niskanen-Tamiru.

Planin osaaminen lastensuojelussa tuli esiin jo Aasian tsunamissa

Kymmenen vuotta sitten Intian valtamerellä vyörynyt tsunami käynnisti ennennäkemättömän kansainvälisen katastrofityön operaation Kaakkois-Aasiassa. Tsunami tappoi 230 000 ihmistä ja tuhosi yli viisi miljoonaa kotia. Plan keräsi katastrofityölleen tuolloin 40 miljoonaa euroa. Järjestö auttoi yli miljoonaa ihmistä Indonesiassa, Sri Lankassa, Thaimaassa ja Intiassa viiden vuoden ajan. Suuri osa avunsaajista oli lapsia. Kehitysyhteistyö osalla alueista jatkuu edelleen.

– Tsunami opetti kansainvälisille järjestöille paljon yhteistyöstä ja avun koordinoinnista. Se osoitti, kuinka tarpeen ennaltaehkäisevä katastrofityö on, sanoo Niskanen-Tamiru.

– Myös paikallisten ihmisten kyky havainnoida luonnonkatastrofeja ja varautua niihin on otettu nykyisin paremmin huomioon.

Tsunamissa Plan oli useissa maissa ensimmäisiä järjestöjä, jotka aloittivat hätäavun jakamisen perheille. Katastrofin jälkeen järjestö suojeli lapsia katastrofin välittömiltä ja pitkäaikaisilta vaikutuksilta, tuki koulujen jälleenrakentamista ja perheiden toimeentuloa sekä antoi lapsille psykososiaalista tukea katastrofista toipumiseen.

Tarinoita ja kuvia tsunamista selvinneistä lapsista Indonesiasta ja Thaimaasta voi ladata vapaasti täältä

Humanitaarisen työn erityisasiantuntija Maritta Niskanen-Tamiru, maritta.niskanen-tamiru@plan.fi, puh. 050 577 7792

Viestintäjohtaja Anna Könönen, anna.kononen@plan.fi, puh. 050 555 8098

Plan on yksi maailman suurimmista ja vanhimmista lastenoikeusjärjestöistä. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan parantaa pysyvästi kehitysmaiden lasten elämää ja suojelua 70 maassa. plan.fi