Tunnettuja suomalaisia naisia ei hymyilytä – presidentti Tarja Halonen mukana kampanjoimassa tyttöjen oikeuksien puolesta

Plan International Suomi aloittaa naistenpäivänä #eihymyilytä-kampanjan, jossa presidentti Tarja Halonen, Arja Koriseva, Lola Odusoga, Meeri Koutaniemi ja Etta ottavat kantaa epäkohtiin tyttöjen asemassa. Tunnettujen valokuvaajien ikuistamat naiset on kuvattu aikamme naiskuvasta poiketen – kasvot peruslukemilla. Kampanjalla halutaan herättää keskustelua tyttöjen kokemasta seksuaalisesta väkivallasta, liian varhaisista raskauksista sekä lapsiavioliitoista.

Naistenpäivänä 8.3. klo 9 Havis Amanda -patsaan ylle puetaan nauha, joka muistuttaa, kuinka vuosittain 70 000 teini-ikäistä tyttöä kuolee raskauden ja synnytyksen aiheuttamiin komplikaatioihin.

#eihymyilytä-kampanjassa vaikuttavat suomalaisnaiset nostavat esille tyttöihin kohdistuvia epäkohtia. Etenkin kehittyvissä maissa tyttöjen oikeudet toteutuvat usein räikeän puutteellisesti. Kukin kampanjan kasvo nostaa esille itseään erityisesti koskettavan aiheen. Esimerkiksi presidentti Halosta ei kampanjassa hymyilytä, koska joka päivä keskimäärin 190 teini-ikäistä tyttöä kuolee raskauden ja synnytyksen aiheuttamiin komplikaatioihin.

Kampanjan kuvat ovat Janita Aution, Meeri Koutaniemen ja Nana Simeliuksen ottamia. Tunnetut valokuvaajat ovat halunneet kuvillaan näyttää kampanjan naiset hieman erilaisessa valossa ja samalla rikkoa naisten kuvaukseen liittyviä konventioita. Naisten ei aina tarvitse hymyillä.

– Usein naisten halutaan hymyilevän, että he eivät vaarantaisi patriarkaattia. Naisen neutraali ilme koetaan usein kovuudeksi, vaikka ilme edustaa rohkeutta irrottautua miellyttämisestä. Halusimme kuvata vahvoja naisia, jotka osoittavat, että naisten ei tarvitse aina hymyillä. Maailman tyttöjen kohtaamat epäkohdat eivät hymyilytä yhtään, kampanjan valokuvaajana ja kasvona toimiva Meeri Koutaniemi sanoo.

Kampanja käynnistyy naistenpäivänä, jolloin Plan haluaa tyttöjen ja naisten juhlistamisen lisäksi muistuttaa tyttöjen kohtaamista epäkohdista. Kampanja tulee näkymään eri kanavissa tulevien viikkojen aikana.

Tyttöjen asemassa on edelleen paljon parannettavaa

Plan kannustaa kaikkia jakamaan oman hymyilemättömän kuvan sosiaalisessa mediassa #eihymyilytä-tunnisteella ja ottamaan kantaa tyttöjen ja naisten kohtaamaan epätasa-arvoon. Kampanjaan osallistuneista kuvista valitaan yksi vaikuttava otos, jonka kuvaaja pääsee Meeri Koutaniemen kuvattavaksi.

Maailmassa 120 miljoonaa alle 20-vuotiasta tyttöä on kokenut seksuaalista väkivaltaa. Joka vuosi 12 miljoonaa alaikäistä joutuu naimisiin ja 70 000 teini-ikäistä tyttöä kuolee raskaudesta ja synnytyksestä aiheutuviin komplikaatioihin.

– Esimerkiksi lapsiavioliittojen seuraukset kertautuvat seuraavissa sukupolvissa. Nuorten ja kouluttamattomien äitien tyttärillä on suuri riski keskeyttää myös koulunsa ja avioitua nuorena. Tyttöjen aseman parantaminen hyödyttää koko yhteisöä ja yhteiskuntaa. Tytöt ovat avainasemassa, kun sukupolvelta toiselle periytyvä köyhyys halutaan katkaista, Plan International Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen sanoo.

Kampanjakuvat:
Kansioon lisätään myös kuvia tapahtumasta Havis Amanda -patsaalta naistenpäivänä 8.3.

Lisätiedot kampanjasta:
Pinja Hirvilammi, markkinoinnin asiantuntija, Plan International Suomi, pinja.hirvilammi@plan.fi, p. 040 559 1983

Haastattelupyynnöt:
Kalle Heino, digitaalisen median tuottaja, Plan International Suomi, kalle.heino@plan.fi, p. 040 758 7510

Lastenoikeusjärjestö Plan International haluaa oikeudenmukaisen maailman, jossa kaikkien lasten oikeudet ja tasa-arvo toteutuvat. Siksi Plan parantaa erityisesti kehitysmaiden tyttöjen elämää ja suojelua. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan perustettiin 1937, ja Suomessa toiminta alkoi 1998. Työskentelemme yli 70 maassa. plan.fi