Uutuuskirja auttaa opettajia tulkitsemaan kuvia lapsen oikeuksien kautta

Kutsu ja tiedote, EMBARGO 13.1.2015 klo 15

Lastenoikeusjärjestö Plan on julkaissut Kuvien tarinat  -kirjan. Teoksen tehtävien ja artikkelien avulla alakoulujen opettajat ja lasten kanssa työskentelevät pystyvät opetuksessaan tarkastelemaan lapsen oikeuksia media- ja taidekuvien kautta.

Julkaisu auttaa kehittämään lasten kriittistä kuvanlukutaitoa, tietoisuutta lapsen oikeuksista ja ymmärrystä maailmasta kuvien kautta. Kirjan artikkelit ovat kirjoittaneet media-, taide- ja museoalan ammattilaiset, kuten palkittu valokuvaaja Meeri Koutaniemi ja toimittaja Pauliina Grönholm. Kirja sisältää myös tehtäviä, joiden avulla opettajat voivat käsitellä kuvia lasten kanssa.

– Mediakasvatukselliset taidot antavat keinoja käsitellä myös Euroopan ulkopuolista uutisointia ja lasten asemaa maailmanlaajuisesti. Mediakriittisten taitojen kehittymisen yksi tavoite on saada lapset toimimaan lapsen oikeuksien puolesta, sanoo Planin pääsihteeri Ossi Heinänen.

Kirja on tehty ulkoasiainministeriön tuella. Opettajat ja lasten kanssa työskentelevät voivat tilata kirjan postimaksua vastaan Planista osoitteesta kotimaa@plan.fi.

Tervetuloa kirjan julkistustilaisuuteen

Olette lämpimästi tervetulleita Kuvien tarinat -kirjan julkistamistilaisuuteen tiistaina 13.1.2015 kello 16.00 Suomen valokuvataiteen museoon (Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, 00180 Helsinki). Tilaisuudessa on mahdollista haastatella kirjan kirjoittajia ja aiheen asiantuntijoita. Esittelemme Suomessa vielä harvinaisen keskustelevan kuvan tarkastelun eli Visual Thinking Strategies (VTS) -menetelmän. Tilaisuuden jälkeen osallistujat voivat tutustua valokuvataiteen museon näyttelyihin ilmaiseksi. Tilaisuuden järjestävät lastenoikeusjärjestö Plan ja Suomen valokuvataiteen museo.

Ilmoittauduttehan tilaisuuteen maanantaihin 12.1. klo 11 mennessä täällä

Kuvien tarinat -kirjan sähköinen versio on luettavissa täällä (pdf)

Lisätiedot:

Planin ohjelmapäällikkö Tiina Salmio, tiina.salmio@plan.fi, puh. 09 6869 8095.

Suomen valokuvataiteen museon yhteisövastaava Erja Salo, erja.salo@fmp.fi, puh. 044 2706216

Planin tiedottaja Minttu-Maaria Partanen, minttu-maaria.partanen@plan.fi, puh. 050 408 1201

Plan on yksi maailman suurimmista ja vanhimmista lastenoikeusjärjestöistä. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan parantaa pysyvästi kehitysmaiden lasten elämää ja suojelua 70 maassa. plan.fi

Avainsanat: