Vuoden Plan-vapaaehtoinen Toni Kuoremäki: ”Haluan tehdä töitä paremman maailman puolesta”

Lastenoikeusjärjestö Plan International Suomi on valinnut Vuoden Plan-vapaaehtoiseksi 2018 jyväskyläläisen Toni Kuoremäen. Vapaaehtoisten paikallisryhmässä aktiivisesti toimiva Kuoremäki uskoo, että ryhmän järjestämät tapahtumat ovat lisänneet tietoisuutta ja saaneet ihmisiä ajattelemaan tasa-arvokysymyksiä.

Plan International Suomi palkitsee Vuoden Plan-vapaaehtoisen vuosittain YK:n kansainvälisenä vapaaehtoisten päivänä 5.12. Kunniakirjalla lastenoikeusjärjestö haluaa nostaa esiin ihmisiä, jotka edistävät lasten oikeuksia toiminnallaan ja kannustavat uusia ihmisiä mukaan vapaaehtoistoimintaan.

Vuoden 2018 Plan-vapaaehtoiseksi valittu Toni Kuoremäki on Jyväskylässä asuva 26-vuotias yhteiskuntapolitiikan opiskelija, joka on ollut mukana Planin toiminnassa reilut kaksi vuotta. Kuoremäki kuuluu nuorille aikuisille suunnattuun Mitä-verkostoon sekä verkoston johto- ja suunnitteluryhmään, joka ideoi ja koordinoi verkoston toimintaa yhdessä Planin kanssa.

– Fiilis on todella otettu. Aluksi en oikein osannut käsittää asiaa, enkä taida vieläkään ihan täysin ymmärtää sitä, Kuoremäki kommentoi valintaansa.

Kuoremäki kokee tyttöjen oikeudet tärkeiksi ja sanoo haluavansa vaikuttaa erityisesti sosiaali- ja oikeudenmukaisuus- sekä tasa-arvokysymyksiin. Vapaaehtoistyö on hänen mukaansa ollut hyvä väylä toimia opiskelun ohella tärkeiden asioiden puolesta.

– Itselleni tämä on ollut tapa tehdä jotain paremman maailman puolesta, Kuoremäki sanoo.

– Uskon, että meillä on ollut vaikuttavia tapahtumia, jotka ovat saaneet ihmisiä ajattelemaan ja parantaneet tietoisuutta.

Palkitsemisperusteina olivat muun muassa aktiivinen ja sitoutunut vapaaehtoistoiminta lasten oikeuksien edistämiseksi, hyvän ilmapiirin luominen vapaaehtoisten keskuudessa ja kyky innostaa muita mukaan.

Vapaaehtois- ja lähettilästyön koordinaattori Anna Juhola kertoo, että Jyväskylässä toimiva ryhmä on saanut jatkuvasti mukaan uusia toimijoita ja toiminta on jatkunut innostuneena motivoituneen porukan kesken.

– Toni oli selkeä valinta, koska hän on ollut aktiivisesti viemässä toimintaa eteenpäin sekä paikallisryhmässä että suunnittelu- ja kehittämistasolla. Olemme parhaillaan kehittämässä Planin vapaaehtoistyötä laajemminkin, Juhola sanoo.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Toni Kuoremäki, p. 040 703 9188

Anna Juhola, Plan International Suomen vapaaehtois- ja lähettilästyön koordinaattori, anna.juhola@plan.fi, p. 050 463 8887

Lastenoikeusjärjestö Plan International haluaa oikeudenmukaisen maailman, jossa kaikkien lasten oikeudet ja tasa-arvo toteutuvat. Siksi Plan parantaa erityisesti kehitysmaiden tyttöjen elämää ja suojelua. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan perustettiin 1937, ja Suomessa toiminta alkoi 1998. Työskentelemme yli 70 maassa. plan.fi