• Planmeca Oy/

Arvostettu Massachusetts General Hospital testaa suomalaista Planmed Verity® -raajakuvauslaitetta

Suomalainen Planmed Oy ja Bostonissa sijaitseva Massachusetts General Hospital (MGH) tekevät tutkimusyhteistyötä, jossa selvitetään 3D-kuvauksessa käytettävän kartiokeilatomografiateknologian etuja  ja mahdollisuuksia raajojen kuvauksessa.  Tänä vuonna myyntiin tullut Planmed Verity® -raajakuvauslaite asennettiin yhteistyösairaalaan helmikuussa, ja tutkimusprojektin tavoitteena on tutkia laitteen sopivuutta erilaisiin käyttötilanteisiin. Lisäksi tutkitaan tämän laitteen kuvanlaatua, tutkimuksen nopeutta ja diagnoosin tarkkuutta verrattuna perinteisiin koko kehon TT-laitteisiin.

“Planmed on aktiivinen kumppani lukuisissa tutkimusprojekteissa, joiden aihealueet liittyvät toimialaamme: mammografiaan ja rintasyöpätutkimukseen sekä ortopediseen 3D-kuvaukseen. Olemme tehneet jo pitkään mammografiayhteistyötä MGH:n kanssa. Nyt olemme erittäin kiinnostuneita saamaan palautetta ja vertailutietoja Planmed Verity® -tuoteuutuudestamme”, kertoo Vesa Mattila Planmedistä.

Planmed Verity® -kuvauslaite käyttää kartiokeila-TT-kuvausmenetelmää (CBCT-tekniikkaa), joka mahdollistaa raajamurtumien 3D-kuvaamisen tavallisessa röntgenhuoneessa. Pienikokoinen ja liikuteltava laite on helppo asentaa ja ottaa käyttöön. Planmed Verity -laitteella raajasta saadaan tarkka 3D-kuva huomattavasti koko kehon TT-laitteita pienemmällä säteilyannoksella. Kuvaustapahtuma kestää alle 20 sekuntia, minkä aikana kuva muodostuu pulssimaisen röntgensäteen avulla. Näin säteilyannos jää mahdollisimman pieneksi.

Jotta kuvaustapahtuma olisi potilaalle mahdollisimman mukava, Planmed Verity -laitteessa on pehmustettu kuvausvarsi ja ortopedistä kuvausta varten muotoiltu TearDrop -kuvausaukko. Laite on helposti säädettävissä esimerkiksi jalan, nilkan, polven, käden, ranteen tai kyynärpään kuvausta varten, ja lisäksi potilas voidaan kuvata seisten, jolloin saadaan 3D-kuva rasituksessa olevasta raajasta. Vastaava rasituskuvaus ei ole ollut aiemmin mahdollista perinteisillä TT-laitteilla.

Planmed Verity -laite sai CE-merkin tammikuussa. Laite on käytössä jo useissa Euroopan maissa.

Vesa Mattila, varatoimitusjohtaja, Planmed Oy
Puh: 358 20 7795 301
vesa.mattila@planmed.com

Planmed Oy ja Planmeca Group
Planmed Oy suunnittelee, valmistaa ja markkinoi korkean teknologian kuvantamislaitteita ja varusteita mammografiaan ja ortopediseen kuvantamiseen. Planmedin kattavaan mammografialaitevalikoimaan kuuluvat digitaaliset ja analogiset tutkimuslaitteet, stereotaktiset biopsialaitteet ja rinnanasettelujärjestelmät, joita käytetään rintasyövän varhaiseen havaitsemiseen pyrkivissä tutkimuksissa. Planmedin tuotevalikoimaan kuuluu lisäksi ortopediseen 3D-kuvantamiseen tarkoitettu siirrettävä TT-kuvauslaite Planmed Verity®.

Planmedin pääkonttori on Helsingin Herttoniemessä. Tuotannosta 98 prosenttia menee vientiin yli 70 maahan eri puolille maailmaa. Tärkeimmät markkina-alueet ovat Eurooppa, Aasia sekä Pohjois- ja Latinalainen Amerikka, joissa yhtiöllä on merkittävät markkinaosuudet. Planmed Oy on osa Planmeca Group -yhtiöryhmää, joka valmistaa ja markkinoi korkean teknologian tuotteita lääketieteelliseen ja hammaslääketieteelliseen hoitoon. Yhtiön palveluksessa on lähes 2 400 työntekijää, ja vuoden 2012 liikevaihtoennuste on noin 750 miljoonaa euroa.