Dental Education Summit 2024 -tapahtumassa puitiin hammaslääketieteen koulutuksen tulevaisuutta

Dental Education Summit 2024 -tapahtuma keräsi Helsinkiin edustajia yli 60 hammaslääketieteellisestä oppilaitoksesta keskustelemaan hammaslääketieteen koulutuksen tulevaisuudesta. Planmecan pääkonttorilla Helsingissä järjestetyn kaksipäiväisen tapahtuman tavoitteena oli tarjota oppilaitoksille mahdollisuus vaihtaa kokemuksia ja tutustua uusimpiin hammaslääketieteen innovaatioihin ja työkaluihin, joiden avulla opetus- ja oppimiskokemuksia voidaan entisestään parantaa.

Helsingissä 2.–3. heinäkuuta 2024 järjestettyyn Dental Education Summit 2024 -tapahtumaan saapui edustajia yli 60 hammaslääketieteellisestä oppilaitoksesta puimaan hammaslääketieteen koulutuksen tulevaisuutta. Tapahtuman järjestivät Planmeca Group -yritysryhmän yritykset Planmeca, KaVo Dental, HeySmile ja LM-Instruments yhteistyössä BWT:n, GC:n ja Melagin kanssa. Tapahtumassa kuultiin mielenkiintoisia puheenvuoroja, vaihdettiin ajatuksia inspiroivissa keskusteluissa ja tutustuttiin hammaslääketieteen uusimpaan teknologiaan. Tapahtuman tavoitteena oli tarjota oppilaitoksille tietoa alan uusimmista tuulista sekä edistää hammaslääketieteen koulutuksen laatua eri puolilla maailmaa.

Tapahtuman rungon muodostivat arvostettujen luennoitsijoiden puheenvuorot, joissa korostui esimerkiksi edistyneen teknologian ja innovatiivisten opetusmetodien integroiminen hammaslääketieteen koulutukseen. Yliopistonlehtori Antti Kämppi (Dos., EHL, HLT, FM) Helsingin yliopistosta käsitteli puheenvuorossaan digitaalisten työkalujen hyödyntämistä kliinisen hammaslääketieteen opetuksessa. Semmelweis-yliopiston restoratiivisen hammaslääketieteen sekä endodontian yksikön johtaja, professori János Vág (PhD, DMD) puolestaan kertoi kokemuksistaan CAD/CAM-teknologian käytöstä hammaslääketieteen opinnoissa.

Pääpuhujien esityksissä käsiteltiin myös hammaslääketieteen ajankohtaisia teemoja. Luento-ohjelma olikin suunniteltu herättämään keskustelua sekä inspiroimaan osallistujia miettimään, miten he voisivat hyödyntää uusia menetelmiä koulutusohjelmissaan. Geneven yliopiston professori emeritus Ivo Krecji (Prof med dent) käsitteli puheessaan moderneja digitaalisen kariesdiagnoosin menetelmiä subkliinisissä hoidoissa. Kööpenhaminan yliopiston suunterveydenhoidon yksikön johtaja Bo Danielsen (DDS, MBA, MIL) puolestaan luennoi potilasturvallisuutta koskevista tulevaisuuden vaatimuksista. Athina Tsiorva (DDS) korosti puheenvuorossaan laadukkaan hoitosuunnitelman merkitystä ja tärkeyttä kalvo-oikomishoidoissa.

Osallistujat pääsivät myös itse kokeilemaan huippuluokan teknologiaa ja opetustyökaluja käytännön työpajoissa. Näihin sisältyi esimerkiksi virtuaalista ja lisättyä todellisuutta, tekoälyä, big dataa sekä koneoppimista hyödyntäviä ratkaisuja. Hands-on-työpajojen kautta osallistujat pääsivät käytännössä kartoittamaan uusimman teknologian tarjoamia mahdollisuuksia opetus- ja oppimiskokemusten parantamiseksi akateemisessa ympäristössä.

Lisäksi tapahtuma tarjosi osallistujille runsaasti verkostoitumismahdollisuuksia uusien yhteistyömahdollisuuksien ja kumppanuuksien edistämiseksi. Dental Education Summit 2024 päättyikin vahvaan yhteisymmärrykseen siitä, että hammaslääketieteen koulutusta voidaan jatkossa kehittää juuri tiiviin yhteistyön ja uusien innovaatioiden avulla.

“Dental Education Summit 2024 -tapahtuma järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa tässä formaatissa. Tapahtuma lunasti ja ylitti heti kaikki odotuksemme. Onnistuimme luomaan best practice -kokemusten ja tiedon jakamiselle ainutlaatuisen alustan, jollainen mielestämme tarvitaan positiivisen muutoksen edistämiseksi koulutusmaailmassa. Meille teollisuuden edustajille on ensiarvoisen tärkeää olla vuorovaikutuksessa hammaslääketieteen oppilaitosten kanssa, ja tällaisen tapahtuman yhteydessä se onnistui erinomaisen hyvin. Positiivisen palautteen myötä olemme jo alkaneet suunnitella seuraavaa vastaavaa tapahtumaa, joka tulee perustumaan tämänvuotisen tapahtuman oppeihin. Tavoitteena on silloinkin perehtyä erilaisiin mahdollisuuksiin, joita hammaslääketieteen uusimmat trendit ja innovaatiot tarjoavat koulutukselle”, kertoo Jussi Ylisaari, Vice President, Institutional Accounts, Planmeca Oy.

Janne Hällfors
Vice President, Marketing and Communications, Planmeca Oy
Tel. +358 20 779 5633

janne.hallfors@planmeca.com

Planmeca Oy on yksi maailman johtavista hammashoitolaitteiden valmistajista, jonka tuotevalikoimiin kuuluu digitaalisia hammashoitokoneita, CAD/CAM-tuotteita, korkealaatuisia 2D- ja 3D-kuvantamislaitteita sekä kattavia ohjelmistoratkaisuja. Planmecan pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja sen tuotteita viedään yli 120 maahan. Planmeca on alansa suurin yksityisomistuksessa oleva yritys, joka on tunnettu uraauurtavasta tuotekehityksestään ja muotoilustaan. Planmeca Oy on osa terveysteknologian alalla toimivaa Planmeca Groupia.
Planmeca Groupiin kuuluvat yritykset työllistävät maailmanlaajuisesti lähes 4 400 henkilöä, ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2023 oli 1,2 miljardia euroa.