• Planmeca Oy/

Planmeca ja Navigate Surgical Technologies julkistavat yhdessä innovatiivisia hammasimplanttikirurgian ratkaisuja

Hammashoitolaitteita valmistava Planmeca ja reaaliaikaisia kirurgisten toimenpiteiden navigointiratkaisuja tarjoava Navigate Surgical Technologies (NST) aloittavat yhteistyön. Yhteistyöllä pyritään tarjoamaan implanttikirurgeille teknologisia innovaatioita, jotka parantavat potilastuloksia tuomalla lisää tarkkuutta kirurgiaan ja tarjoamalla sujuvan digitaalisen työnkulun.

Dynaaminen kirurginen navigointi yhdistää käsivaraisen ohjausavusteisen kirurgian, KKTT-diagnostiikan ja optisen seurantateknologian edut. Navigoinnissa 4K-kamerat seuraavat reaaliaikaisesti kliinikon poran sijaintia potilaan anatomiaan suhteutettuna. Tämä mahdollistaa tarkemman implantin sijoittelun ja potilaan anatomisten rakenteiden helpomman tunnistamisen, jolloin vähemmän invasiiviset toimenpiteet ovat mahdollisia ja optimaaliseen lopputulokseen päästään helpommin.

NST:n ja Planmecan yhteistyö tuo dynaamisen kirurgisen navigoinnin Planmecan hammashoitokoneisiin, joissa on uusi älykäs Planmeca Solanna™ Vision -hoitovalaisin. Hoitovalaisimessa on kaksi 4K-kameraa, joten toimenpiteen aikana ei tarvita muita kameroita.

Dynaaminen kirurginen navigointi perustuu ennen toimenpidettä otettuun KKTT-kuvaan. Itse toimenpiteen aikana Planmeca Solanna Vision -hoitovalaisimen integroidut kamerat seuraavat käsikappaletta ja potilasta. Poran tarkka asento ja sijainti näytetään KKTT-kuvassa reaaliajassa, mikä ohjaa kliinikkoa suorittamaan toimenpiteen suunnitelmien mukaan.

”Olemme todella innoissamme tästä yhteistyöstä”, sanoo Planmecan Hoitokone & CAD/CAM ‑divisioonan Vice President Jukka Kanerva. ”NST:n innovatiiviset reaaliaikaiset navigointiratkaisut ja meidän korkean teknologian hammashoitolaitteemme tuovat hammasimplanttien asentamiseen aivan uusia ulottuvuuksia.”

”Olemme innoissamme mahdollisuudesta täydentää ja tukea Planmecan sitoutumista edistyksellisten hammashoidon laitteiden valmistukseen optisella seurantateknologiallamme”, sanoo Navigate Surgical Technologies:n CEO Marty Dymek. ”Työnkulkuja yksinkertaistavat ja potilastuloksia parantavat innovaatiot ovat hieno yhdistelmä”.

Planmeca ja NST esittelevät dynaamista kirurgista navigointia Planmeca Solanna Vision -hoitovalaisimen avulla IDS 2019 -tapahtumassa. Teknologia ei ole vielä saatavilla kaikilla markkinoilla.

Planmeca
Jukka Kanerva, Vice President
Dental care units & CAD/CAM division, Planmeca Oy
Sähköposti: jukka.kanerva@planmeca.com

Navigate Surgical Technologies
Marty Dymek, CEO
Navigate Surgical Technologies
Puh. +1-949-350-3722
Sähköposti: marty@navigatesurgical.com

Planmeca Oy on yksi maailman johtavista hammashoitolaitteiden valmistajista, jonka tuotevalikoimiin kuuluu digitaalisia hammashoitokoneita, CAD/CAM-tuotteita, korkealaatuisia 2D- ja 3D-kuvantamislaitteita sekä kattavia ohjelmistoratkaisuja. Planmecan pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja sen tuotteita viedään yli 120 maahan. Planmeca on alansa suurin yksityisomistuksessa oleva yritys, joka on tunnettu uraauurtavasta tuotekehityksestään ja muotoilustaan. Planmeca Oy on osa terveysteknologian alalla toimivaa Planmeca Groupia. Yhtiön liikevaihto vuonna 2018 oli 735 miljoonaa euroa, ja se työllistää lähes 2 800 henkilöä maailmanlaajuisesti.