Planmecan lahjoittamat viisi liikkuvaa hammashoitolaa saapuivat Ukrainaan

Suomalainen Planmeca-yhtiöryhmä lahjoitti viisi täysin varusteltua klinikkavaunua Ukrainaan. Vaunut toimitettiin perille kohteeseensa 21.6.2023.

Planmeca on lahjoittanut viisi liikkuvaa hammashoitolaa Ukrainaan suun terveydenhuollon tukemiseksi sodan runtelemassa maassa. Jokainen klinikkavaunu on täysin varusteltu kaikilla perushammashoidossa tarvittavilla laitteilla ja instrumenteilla, kuten digitaalisella hammashoitokoneella, autoklaavilla ja muilla keskeisillä työvälineillä.

Klinikkavaunu on kehitetty yhteistyössä Planmecan suomalaisen tytäryhtiön ja jälleenmyyjän Plandentin kanssa. Kotimaassa sen tarkoituksena on auttaa hammaslääkäriketjuja ja hyvinvointialueita tarjoamaan suunhoidon palveluja alueilla, jotka sijaitsevat kaukana hammaslääkäriasemista tai potilaille, joilla hoitoon pääseminen olisi muuten hankalaa.

“Meille klinikkavaunujen lahjoittaminen oli konkreettisin ja tehokkain tapa auttaa Ukrainaa omalla tavallamme. Klinikat ovat täysin varusteltuja viimeisimmillä hammashoidon ratkaisuilla, ja ne on suunniteltu tarjoamaan suun terveyden palveluja niille, jotka sodan takia eivät muuten pääse hammashoitoon. Lahjoituksessa ei kuitenkaan ole kyse pelkästä hammashoidosta: sen on tarkoitus symboloida toivoa ja solidaarisuutta. Haluamme viestiä, että ukrainalaiset eivät ole yksin, vaan me seisomme heidän rinnallaan”, kertoo Planmecan aluevientipäällikö Denys Farnalskiy.

Planmecan tytäryhtiö LM-Dental osallistui myös lahjoitukseen toimittamalla klinikkavaunuihin kaikki yleisimpiin hoitotoimenpiteisiin tarvittavat käsi-instrumentit.

Haalauspalveluihin erikoistunut Teollisuusmuutot Oy puolestaan auttoi nostamalla klinikkavaunut trailereiden päälle veloituksetta.

Hammashoitolat toimitettiin Ukrainaan Planmecan paikallisen jälleenmyyjän Ukr-Medmarketin avulla, joka vastaa klinikkavaunujen huollosta ja tarvittavasta tuesta paikan päällä.

Luovutusseremonia järjestettiin Kontraktovan aukiolla Kiovassa 21.6.

communications@planmeca.com

Planmeca Oy on yksi maailman johtavista hammashoitolaitteiden valmistajista. Sen tuotevalikoimaan kuuluu digitaalisia hoitokoneita, CAD/CAM-ratkaisuja, korkealaatuisia 2D- ja 3D-kuvantamislaitteita sekä kattavia ohjelmistoratkaisuja. Yksityisomisteisen yhtiön pääkonttori on Helsingissä, ja sen tuotteita viedään yli 120 maahan ympäri maailmaa. Planmeca Oy on osa suomalaista Planmeca Group -yhtiöryhmää, johon kuuluu useita innovatiivisia terveysteknologian brändejä. Planmeca Groupiin kuuluvat yritykset työllistävät maailmanlaajuisesti 4 600 henkilöä, ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2022 oli 1,2 miljardia euroa.