Suomalainen innovaatio mullistaa raajojen 3D-kuvantamisen

Suomalainen terveysteknologian yritys Planmed Oy tuo markkinoille maailman ensimmäisen liikuteltavan tietokonetomografialaitteen, joka on suunniteltu erityisesti raajojen 3D-kuvantamista varten. Laitteen monipuoliset liikkeet ja ainutlaatuinen muotoilu mahdollistavat nopean ja potilaan kannalta miellyttävän ortopedisen kuvantamisen perinteistä TT-kuvausta merkittävästi alhaisemmalla säteilyannoksella.

Pienikokoinen ja liikuteltava laite voidaan sijoittaa röntgenhuoneeseen, ensiapuun tai ortopedin vastaanotolle. Potilasta ei tarvitse erikseen lähettää perinteiseen TT-tutkimukseen, mikä tehostaa kalliiden ja kuormitettujen TT-laitteiden käyttöä ja nopeuttaa hoidon aloittamista.

Merkittävä etu on myös perinteistä TT-kuvausta selvästi pienempi sädeannos. Planmed Verity on keväästä saakka ollut testikäytössä TYKS:ssä ja Töölön sairaalassa, joissa on saatu hyviä käyttökokemuksia. ”Laite on helppokäyttöinen ja kuvanlaatu on varsin hyvä”, kertoo dosentti Seppo Koskinen Töölön sairaalasta.

Perinteisiin röntgenkuviin verrattuna Planmed Verityn 3D-röntgenkuvat tuovat esille kohteen päällekkäiset rakenteet helpottaen esimerkiksi ortopedien työtä. Ortopedi voi 3D-kuvan avulla suunnitella leikkausta, ruuvin paikkaa tai murtuman sirpaleiden asettelua. Myös paranemisen seuranta on aikaisempaa vaivattomampaa, sillä kipsiä ei tarvitse poistaa kuvausta varten.

Kuvaustapahtuma on potilaalle nopea ja miellyttävä. Perinteisistä TT-kuvauslaitteista poiketen Planmed Verityn kuvauksessa potilasta ei työnnetä ahtaanpaikankammoa aiheuttavaan putkeen, vaan laitteen asentoa säädetään potilaan ja kuvaustarpeen mukaan. Näin kuvausasento on mukava riippumatta siitä, kuvataanko potilas istuen, seisten tai sairaalasängyllä maaten. Lisämukavuutta tuo pehmustettu kuvausvarsi. Laitteen kuvausvarsi kääntyy täysin vaakatasoon, minkä ansiosta raaja voidaan kuvata myös rasituksessa. Tällainen rasituskuvaus on markkinoilla ennennäkemätön ominaisuus.

Valmis 3D-kuva esitetään kosketusnäytöllä, josta myös laitteen toimintaa ohjataan. Planmed Verity voidaan kytkeä osaksi sairaalan tietojärjestelmää, jolloin potilastiedot ja kuvat voidaan arkistoida vaivattomasti.

Laite esitellään marraskuussa Operatiivisilla päivillä Helsingissä sekä lääketieteellisen kuvantamisen suurimmassa tapahtumassa RSNA:ssa Chicagossa Yhdysvalloissa. Planmed Verity on viranomaishyväksynnistä riippuen kaupallisesti saatavilla vuoden 2011 toisella neljänneksellä.

Sami Tohka, tuotemerkkinointipäällikkö
sami.tohka@planmed.com

Planmed Oy on yksi maailman johtavia mammografialaitteiden valmistajia, jonka tuoteportfolio laajentui Planmed Verityn myötä ortopediseen kuvantamiseen. Planmed Oy on osa kotimaisessa yksityisomistuksessa olevaa Planmeca Groupia, jonka emoyhtiö Planmeca Oy on vahvasti tuotekehitysvetoinen hammaslääketieteen hoitoyksiköiden ja kuvantamislaitteiden valmistaja ja alansa suurin perheyritys. Myös Planmed Verityn tuotekehitys on Planmecan kanssa tehdyn yhteistyön tulosta. Planmeca on edelläkävijä suun ja pään alueen kuvantamislaitteiden valmistajana. Sen kuvantamistuotteilla on markkinajohtajan asema mm. Yhdysvaltain kilpailluilla markkinoilla.

Yhtiöryhmän vuoden 2010 liikevaihtoennuste on 600 miljoonaa euroa. Henkilöstöä on 2 300 henkilöä, joista Suomessa noin 800.