Tutkimus: avokonttori tuhoaa tuottavuuden – työnantajat eivät tunnista ongelmaa

Lehdistötiedote 17.6.2016

Kuulokevalmistaja Plantronics ja Oxford Economics -tutkimuslaitos ovat julkaisseet maailmanlaajuisen tutkimuksen avokonttoriympäristön vaikutuksesta työhön. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa, mitä työntekijät kaipaavat työympäristöltään ja mitä toimenpiteitä työnantajan pitää tehdä työn mielekkyyden ja tehokkuuden lisäämiseksi.

Oxford Economics haastatteli yli 1200 esimiestä ja työntekijää. Haastateltavat edustivat monen eri toimialan yrityksiä Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Intiassa, Kiinassa ja Australiassa. Lisäksi haastateltiin erikseen johtajia, jotka olivat jo ryhtyneet ratkaisemaan avokonttorin tuottavuudelle ja yhteistyölle aiheuttamia ongelmia.

Tutkimuksen keskeisiä huomioita olivat mm:

• Työntekijät haluavat vain tehdä työnsä hyvin. Mahdollisuus keskittyä töihin ilman keskeytyksiä oli työntekijöiden listan kärjessä, kun kysyttiin toiveita toimitilaratkaisujen osalta. Erilaiset luontaisedut, kuten ilmainen ruoka, olivat selvästi vähemmän tärkeitä.
  • Teknologian hyödyntäminen on vielä kesken. Työntekijöiden odotetaan olevan jatkuvasti tavoitettavissa, mutta vain 40 % sanoo, että heidän kotona käyttämänsä laitteet toimivat saumattomasti yhteen töissä tarvittavien välineiden kanssa.
  • Jatkuva tavoitettavuus ruokkii pakonomaista käytöstä ja voi johtaa burnoutiin. Useampi kuin joka kolmas työntekijä sanoo käyttävänsä viestintälaitteita ensisijaisesti tottumuksesta, pelosta että jää jostain paitsi tai sosiaalisen paineen takia.
  • Esimiehet eivät havaitse ongelmia. Lähes kaksi kolmasosaa johtajista sanoo, että työntekijöillä on käytössään tarvittavat välineet häiriötekijöiden eliminoimiseksi. Alle puolet työntekijöistä on samaa mieltä.

"Melu ja muut häiriötekijät vaikuttavat merkittävästi tuottavuuteen", sanoo Oxford Economicsilla tutkimusta johtanut Edward Cone. "Yrityksillä on keinot näiden ongelmien ratkaisuun, mutta niiden pitää ensin tunnustaa ongelman olemassaolo".

Tutkimusraportissa annetaan työnantajille seuraavat suositukset työn tuottavuuden parantamiseksi:

• Keskustele työntekijöiden kanssa ja ota selvää, mitkä asiat ovat toimitilojen, etätyön ja teknologian osalta kunnossa ja mitkä eivät.
  • Varmista, että työntekijöillä on käytössään välineet, jotka mahdollistavat työskentelyn missä tahansa.
  • Takaa työntekijöille mahdollisuus hiljaisiin työjaksoihin ja -tiloihin sekä tarvittavat välineet keskittymistä vaativiin tehtäviin.
  • Kannusta kaikkia katkaisemaan sähköiset yhteydet töihin työajan jälkeen, jotta työ ja muu elämä olisivat paremmin tasapainossa.

Työntekijöiden tyytyväisyys ja tehokkuus näkyvät suoraan yrityksen taloudellisessa menestyksessä. Myös työntekijät itse haluavat tehdä työnsä tehokkaammin. Tutkimuksessa todetaan, että yritysten kannattaa panostaa toimitilojen hyvään suunnitteluun, teknologian järkevään käyttöön sekä parempaan työn ja muun elämän tasapainoon.

Lisätietoja:
Pasi Hautala, Plantronics
pasi.hautala@plantronics.com

Toni Stubin, Netprofile

Plantronics on maailman johtava kuulokevalmistaja ja audiotekniikan edelläkävijä. Sen tuotevalikoima ulottuu yritysten viestintälaitteista kuluttajien bluetooth- ja pelikuulokkeisiin. Alun perin kaupallisen lentoliikenteen tarpeisiin kehitettyjä tuotteita käyttävät nykyään muun muassa hätäkeskukset, lennonjohtajat, kaikki Fortune 100 -listan yritykset sekä kuluttajat kaikkialla maailmassa. Lisätietoa: www.plantronics.com