Film2home ottaa käyttöön uuden, dynaamisen hinnoittelumallin VOD-palvelulle!

Mielenkiinto laitonta suoratoistoa kohtaan kasvaa voimakkaasti. Uusia palveluja tulee kuin sieniä sateella, ja kuluttajat ovat epävarmoja siitä, mikä on laillista ja mikä ei. Fyysisten vuokraelokuvien markkinat ovat pienentyneet, eikä saman hintastrategian ja liiketoimintamallin kopioiminen digitaaliseen vastineeseen, T-VOD-palveluun, ole houkuttanut käyttäjiä. Mutta nyt markkinoilla tapahtuu!

Monet kuluttajat haluavat katsella hyvälaatuisia elokuvia laillisesti ja maksavat siitä mielellään. Toki on tärkeää, että maksu vastaa sitä, minkä arvoisena kuluttaja todella pitää digitaalista suoratoistoa. Vanhempaa, vähemmän menestynyttä pienen budjetin elokuvaa tai elokuvaa, joka sisältyy kuukausitilaukseen, jossa esimerkiksi yhdeksällä eurolla saa rajattoman määrän vanhempia elokuvia, ei voi hinnoitella samalla tavalla kuin aivan uutta, suuren budjetin elokuvaa. Tietysti myös digitaalisen suuren budjetin elokuvan on vastattava kuluttajien ostohalua. Tämän tekee entistä selvemmäksi se, että elokuva on joka tapauksessa ollut piraattisivustoilla jo kuukausia.

Film2home ravistelee nyt alaa ottamalla käyttöön täysin uuden tavan hinnoitella Video On Demand -elokuvia. Kyse on dynaamisesta hinnoittelusta, jota säätelee kysyntä. Hintoja päivitetään jatkuvasti, ja elokuvia, joiden kysyntä on vähäisempää, saa edullisemmin. Kuluttajat haluavat saada elokuvan katseltavaksi heti, digitaalisesti ja oikeaan hintaan, eikä elokuva-ala ole pysynyt näiden toiveiden perässä. Koska monet lailliset sivustot eivät pysty tai niillä ei ole varaa täyttää näitä vaatimuksia, useat kuluttajat päätyvät suoratoistamaan tai lataamaan elokuvia laittomien palvelujen kautta.

– Valitsimme dynaamisen hinnoittelumallin strategisista syistä, vaikka halvat elokuvat eivät tuotakaan voittoa, sillä suoratoiston ja rojaltien kustannukset ylittävät elokuvista saamamme tulot. Haluamme elokuva-alan pysyvän hengissä ja että uusia elokuvia tehdään tulevaisuudessakin. Haluamme, että jatkossa on mahdollista katsoa laillisesti yhtä paljon hyviä ja uusia elokuvia kuin ennenkin. Haluamme tarjota piratismille vaihtoehdon, jossa "tavallisen" elokuvan katselu ei maksa maltaita mutta jossa kuitenkin ymmärretään uuden suurtuotannon arvo. Me uskallamme erottua joukosta, mennä vastavirtaan ja antaa käyttäjille mahdollisuuden katsella hyviä ja hyvälaatuisia elokuvia oikeaan hintaan. Dynaamista hinnoittelumalliamme säätelevät käyttäjät. Uuden suositun HD-laatuisen elokuvan enimmäishinta on 5,55 euroa, mutta kysynnän perusteella hinta voi pudota jopa 0,35 euroon, sanoo Ulrika Lindwall, film2homen toimitusjohtaja.

Kaavio: Mielenkiinto laitonta suoratoistoa kohtaan kasvaa voimakkaasti. Lähde: Google Trends. Vihreä viiva kuvaa digitaalisen lataamisen piraattisivustoa, muut viivat kuvaavat digitaalisen suoratoiston piraattisivustoja.

Avainsanat: