Älä ohita erektiohäiriötä olankohautuksella!

Mies ei tunnetusti hevin hakeudu lääkäriin, vaan sinnittelee vaivoineen yksin mahdollisimman pitkään. Erektiohäiriöihin yhä useampi suomalaismies etsii apua internetistä tilaamillaan lääkkeillä, ja vaarantaa sen johdosta jopa terveytensä.

Internetistä tilattavat erektiohäiriölääkkeet ovat useimmiten väärennettyjä, ja niiden sisällöstä ei tilaaja voi saada mitään varmuutta. Ne eivät välttämättä sisällä lainkaan väitettyä vaikuttavaa ainetta, tai sitten vaikuttava aine on väärää. Näiden lääkkeiden käyttäminen voi olla vaarallista.

Erektiohäiriöstä kärsivän miehen kohdalla voi vielä suurempi riski olla se, että kun lääke on hankittu ilman lääkärin tekemää riskikartoitusta, jää ongelman syy huomioimatta ja hoitamatta, varoittaa Terveystalon urologi, dosentti Mika Raitanen.

Erektiohäiriöön on joku syy ja se syy pitäisi selvittää. Jos penis on juuri nyt se elin, joka ei saa tarpeeksi verta, niin muutaman vuoden kuluttua se voi olla sydän. Nuorilla miehillä syy voi olla esimerkiksi suorituspaine, mutta vanhemmilla erektiohäiriön taustalla voi olla korkea kolesteroli tai verenpaine, tai alkava diabetes. Tämä kannattaisi miesten ottaa tosissaan, Raitanen kehottaa.

Paremmat elintavat, parempi erektio

Riskitekijöihin puuttuminen ei tarkoita sitä etteikö erektiohäiriötä pitäisi hoitaa –päinvastoin.

– Lääkkeet, ne aidot apteekissa reseptillä myytävät, ovat turvallisia, tehokkaita ja osa nykyään niin edullisia, ettei nettiostoksille ole mitään perustetta. Lääkehoitovaihtoehtojakin on nykyään useita: lyhyt tai pitkävaikutteinen, tarvittaessa tai säännöllisesti otettava tabletti tai suoraan penikseen laitettava lääke. Tärkeintä on se, että lääkärissä kartoitetaan syyt sille miksi ei seiso ja valitaan miehelle sopivin hoitomuoto.

Erektiohäiriöiden aiheuttajat johtuvat sairauksien lisäksi yhä useammin elintavoista. Arkipäiväiseltä kuulostavat tupakointi ja ylipaino ovat mieskunnolle huomattavia riskitekijöitä. Esimerkiksi tupakointi supistaa verisuonia ja heikentää ääreisverenkiertoa. Ensioire on usein juuri erektiohäiriö. Näistä syistä ja seurauksista Mika Raitanen haluaa myös potilailleen puhua.

Vastaanotollani käyneeltä nuorelta, tupakoivalta mieheltä kysyin haluaako hän kymmenen vuoden kuluttua olla seksuaalisesti aktiivinen vai tupakoida? Molemmat eivät tule todennäköisesti onnistumaan.

Suurinta huolenpitoa miestä kohtaan osoittaa kumppani, joka kannustaa ja rohkaisee tätä hakeutumaan lääkärin vastaanotolle saamaan apua erektiohäiriöiden lisäksi ehkä muihinkin terveysongelmiinsa. Näin juhlakauden aikaan voisi olla hyvä ajatus hankkia miehelle lahjaksi vaikkapa terveystarkastus.

Mika Raitanen, urologian erikoislääkäri, Terveystalo, mika.raitanen@terveystalo.com
Jenni Rantanen, viestintäpäällikkö, Terveystalo, puh. 030 633 1758, jenni.rantanen@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Vuonna 2011 Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen 118 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com