• Pohjoisranta BCW Oy/

Alexa-ääniohjausta hyödyntävät Echo International Version ja Echo Dot International Version -älykaiuttimet tilattavissa Suomeen

Uusimpiin Alexa-ominaisuuksiin sisältyy muun muassa mahdollisuus Spotifyn yhdistämiseen, paikalliset uutiset ja radiokanavat sekä paranneltu paikallistietämys. Suomalaiset kehittäjät voivat hyödyntää Alexa Skills Kit -palvelua (ASK) luodakseen uusia taitoja sekä Alexa Voice Service -palvelua (AVS) yhdistääkseen Alexan suoraan erilaisiin tuotteisiinsa Suomessa ja lisätäkseen näin ääniohjaustoiminnon laitteisiin.

LUXEMBURG – 8. syyskuuta 2021 – Amazon julkisti Echo International Version ja Echo Dot International Version -älykaiuttimien tulleen tilattaviksi Suomeen Amazon.de -sivustolta. Alexa on nyt entistäkin hyödyllisempi suomalaisille kuluttajille: älykaiuttimien parannellut kansainväliset versiot tarjoavat muun muassa mahdollisuuden nauttia musiikista ja podcasteista suoraan Spotify-tilin kautta, kuunnella paikallisia uutisia ja radiokanavia sekä saada entistä enemmän paikallisista tietoa. Uudet ominaisuudet voi ottaa käyttöönsä valitsemalla Alexa-sovelluksesta kieleksi englannin (US). Ominaisuuksia ei ole saatavilla suomeksi.

Echo ja Echo Dot -älykaiuttimet on suunniteltu toimimaan täysin äänesi ympärillä ja ovat aina valmiina käytettäväksi nopeasti ja ilman kosketusta. Echo-laitteet toimivat Alexa-palvelun avulla, joka kehittyy jatkuvasti älykkäämmäksi. Alexa vastaa esitettyihin kysymyksiin, kertoo kellonajan ja sään, asettaa ajastimen tai hälytyksen, soittaa musiikkia, muuttaa yhteensopivien älyvalaisimien valaistusta, soittaa tai vastaanottaa puheluita sekä paljon muuta. Echolle voi esittää käskyjä jopa toisesta päästä huonetta.

“Olemme innoissamme, että uusimpien Echo ja Echo Dot -älykaiuttimien kansainväliset versiot ovat nyt saatavilla kuluttajille Suomessa Amazon.de -sivuston kautta”, Eric Saarnio, Vice President Amazon Devices EU, Amazonilta kertoo.

”Selvitämme jatkuvasti uusia mahdollisuuksia tehdä kuluttajien Alexa-kokemuksesta entistäkin parempi, ja nyt olemme lisänneet mukaan suomalaisten kuluttajien toivomia uusia ominaisuuksia. Näihin lukeutuu muun muassa paikalliset uutiset ja radioasemat sekä Spotify-liitäntä. Koska Alexa toimii pilvipalveluna, nämä uudet ominaisuudet on otettavissa käyttöön myös jo kotoa entuudestaan löytyvissä laitteissa.”

Uudet Alexa-ominaisuudet ja paikallinen sisältö

Kuluttajat Suomessa saavat uudet ominaisuudet ja paikalliset sisällöt käyttöönsä englanninkielisen kieliasetuksen kautta. Kaiuttimien kansainvälisissä versioissa parannuksia löytyy mm. seuraavista ominaisuuksista:

• Voit nyt nauttia suosikkimusiikistasi ja -podcasteistasi Spotify Premium tai Spotify Free -käyttäjälläsi. Myös muiden musiikkipalveluiden, kuten Amazon Music Unlimited ja Tuneln, kuunteleminen on mahdollista. Palveluihin on lisätty paikallisia radioasemia, kuten Radio Nova ja Radio Rock.
  • Paikallisia uutisia on saatavilla esimerkiksi Yleltä. Käytettävissä on myös globaaleja uutislähteitä, kuten CNN Flash Briefing.
  • Alexalla on nyt entistä enemmän tietoa paikallisista urheilusarjoista, juhlapäivistä, kulttuuritapahtumista, ruoasta, historiasta, paikoista, julkisuudenhenkilöistä ja monesta muusta. Ominaisuutta voi testata kysymällä englanniksi esimerkiksi: "Alexa, mikä on maailman onnellisin maa?” tai "Alexa, milloin on äitienpäivä?".
  • Useita Echo-älykaiuttimia voi yhdistää toisiinsa ja toistaa näin samaa musiikkia yhtäaikaisesti eri huoneissa. Tämä onnistuu luomalla Alexa-sovelluksessa nimettyjä kaiutinryhmiä, kuten ”alakerta”, ja pyytämällä englanniksi Alexaa toistamaan musiikkia kyseisellä kaiutinryhmällä.

Echo International Version – pallomaiseksi muotoiltu älykaiutin Dolby Stereo -äänillä ja sisäänrakennetulla Zigbee Hub -ominaisuudella

Echo International Version -älykaiuttimessa on pallomainen muotoilu ja sen päälikerros on kangasta. Kaiuttimen pohjassa on kirkas LED-valo, joka erottaa kaiuttimen miltä tahansa pinnalta. Uusi Echo kuulostaa upealta, sillä siinä on 3-tuumainen bassokaiutin, kaksoiskytketyt diskanttikaiuttimet ja Dolby-äänentoistojärjestelmä, joka tuottaa stereoäänen kirkkailla korkeilla äänillä, dynaamisilla keskiäänillä ja syvällä bassolla. Echo-kaiutin tunnistaa automaattisesti tilan akustiikan ja hienosäätää sen mukaan äänentoistoa. Ensimmäistä kertaa Echo sisältää nyt myös sisäänrakennetun Zigbee -älykotikeskuksen, joka mahdollistaa yhä nopeamman ja helpomman tavan säätää kodin älyratkaisuja.

Echo Dot International Version – pallomaiseksi muotoiltu kaiutin laadukkaalla äänentoistolla

Echo Dot International Version vastaa ulkoasultaan Echo-älykaiutinta ja on tyylikäs tapa tuoda Alexa mihin tahansa tilaan. Laite on kompaktin kokoinen, ja sen tehokas 1,6 tuuman kaiutin tuottaa laadukasta ääntä ja balansoitua bassoa kuunteluhetkiin kaikissa kodin tiloissa. Kaiutin sopii hyvin yöpöydälle ja sen ”napauta torkuttaaksesi” -ominaisuus tuo aamuihin kaivattuja lisäminuutteja unta.

Kehitä uusia ominaisuuksia

Kehittäjät voivat nyt käyttää Alexa Skills Kit -palvelua (ASK) luodakseen uusia ominaisuuksia suomalaisille kuluttajille. Suomessa on saatavilla pääsy yhteensä yli 100 000 taidon valikoimaan. Alexa Skills Kit tarjoaa kehittäjille mahdollisuuden rakentaa taitoja monipuolisesti erilaisissa kategorioissa, kuten yleistieto, visailu, pelit, hyvinvointi ja ruoanlaitto.

Lisälaitteet sisäänrakennetulla Alexalla

Alexa Voice Service -palvelun (AVS) avulla kehittäjät voivat liittää Alexan suoraan tuotteisiinsa ja lisätä näin kätevän ääniohjauksen mihin tahansa liitettyyn laitteeseen. Yritykset Suomessa voivat nyt julkaista tuotteita, joihin Alexa on sisäänrakennettu. Tämä tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden hyödyntää kasvavaa joukkoa Alexa-ominaisuuksia, älykotiratkaisuja ja taitoja suosikkilaitteillaan.

Saatavuus

Echo International Version ja Echo Dot International Version -älykaiuttimet ovat saatavilla harmaassa Charcoal-värissä osoitteissa www.amazon.de/echointernational ja www.amazon.de/echodotinternational. Tietyt Alexa-ominaisuudet, kuten Alexa Guard, Amazon Kids, paikallinen haku ja ääniostokset, eivät välttämättä ole saatavilla kaikissa maissa tai kaikilla kielillä, ja niistä voi myös tulla erillisiä tilausmaksuja. Alexa ei ole saatavilla suomeksi.

Amazon

Amazonin toimintaa ohjaavat neljä periaatetta: asiakaskeskeisyys kilpailijafokuksen sijaan, intohimo innovoida, sitoutuminen operatiiviseen erinomaisuuteen sekä pitkän aikavälin ajattelutapa. Amazon pyrkii olemaan koko maailman asiakaskeskeisin yritys, paras työnantaja ja turvallisin työpaikka. Asiakasarvostelut, yhdellä klikkauksella ostaminen, personoidut suositukset, Prime, Fulfillment by Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Career Choice, Fire tablets, Fire TV, Amazon Echo, Alexa, Just Walk Out -teknologia, Amazon Studios ja The Climate Pledge ovat osa Amazonin uraauurtavista keksinnöistä. Lisätietoa: amazon.com/about, @AmazonNews.