Älyhuonekaluista apua ikäihmisten omaisille ja hoitajille

Suomen väestö vanhenee ja useilla on kasvava huoli omista ikääntyneistä omaisistaan. Tulevaisuudessa heidän vointiaan on mahdollista seurata niin sanottujen älyhuonekalujen avulla. Ikääntyvien yksinasujien elämää varten on suunniteltu muun muassa älysohva.

Älysohvahankkeen tavoitteena on edistää ikäihmisten mahdollisuutta asua mahdollisimman pitkään kotona niin, että läheiset voisivat samalla seurata ikäihmisen hyvinvointia etänä. Tulevaisuudessa on mahdollista, että tieto ikäihmisen liikkeistä tulee omaisen kännykkään tai tietokoneelle tai jopa molempiin.

Omaisille tiedot reaaliajassa

Ikäihmisten sohvaan on lisätty sensoreita, joiden avulla sohva toimii informaation välittäjänä ikäihmisen omaiselle. Sohvaan asennetut anturit välittävät tietoa reaaliajassa. Tietokoneen tai kännykän kautta on mahdollista nähdä makaako tai istuuko henkilö tai onko hän mahdollisesti kallistunut eteenpäin niin, ettei selkä koske selkänojaan. Omaiset pääsevät käyttäjätunnuksilla ja salasanoilla seuraamaan henkilön liikkeitä ja samalla näkyy koko liikehistoria.

– Pyrimme tekemään sellaisia ratkaisuja, jotka toimivat huolen poistajina. Kun ikääntyvien omaisten toimintakyky heikkenee, heidän toimiaan ja liikkumistaan voidaan seurata suhteellisen yksinkertaisella sovellutuksella, VTT:n tutkija Sauli Kivikunnas tiivistää uuden teknologiatuotteen ydinajatuksen.

Mielenrauhaa tyylikkäällä sohvalla

Suomi-Soffa Oy:n älysohvaprosessi lähti liikkeelle vuonna 2006. Tarve sen kehittämiseen nousi yrityksen saamasta asiakaspalautteesta: Kuluttajien parissa kaivattiin kehittyneempiä istuinpehmusteita ikäihmisille, jotka saattavat istua sohvalla 4–6, jopa 8 tuntia päivässä. Näitä toiveita lähdettiin toteuttamaan VTT:n kanssa käynnistyneessä yhteistyössä.

Suomi-Soffalla uskotaan, että älysohva voi nousta massatuotteeksi. Suurten ikäluokkien arki siirtyy työpaikoilta koteihin 3–5 vuoden päästä. He haluavat varmasti sijoittaa omaan hyvinvointiinsa sekä pitkään ja hyvään elämään kotioloissa.

– Älysohva voi tarjota huomattavaa helpotusta elämään. Se tuo ennen kaikkea mielenrauhaa läheisille ja on käyttäjän näkökulmasta normaali, tyylikäs ja mukava sohva, kertoo Suomi-Soffan suunnittelija Mikko Haverinen.

Liikkeitä tunnistavat sensorit ja niiden keskusyksikkö on istutettu sohvan runkoon.  Anturilaitteisto ei rajoita tuotteiden kangasvaihtoehtoja tai muotoilua millään tavalla. Käyttäjä ei myöskään tunne antureita huonekalua käyttäessään. Sohva näyttää siis ulkoisesti aivan tavalliselta sohvalta.

Älysohva myöhemmin myös laitos- ja hoivakäyttöön

Suomi-Soffan mukaan tavoitteena on laajentaa älyhuonekalumallistoa myöhemmin laitos- ja hoivakäyttöön, näin voidaan helpottaa myös sairaanhoitajien työtä. Sohvan rinnalle on kehitteillä vastaavanlainen sänkymallisto. Huonekalun käyttäjän omainen tai hoitaja voi halutessaan määritellä, kuinka usein ja millaista tietoa vastaanottavaan laitteeseen tulee. On mahdollista esimerkiksi määritellä rajoja, joiden rikkoutuessa kännykkään tai tietokoneeseen lähtee hälytys. Jos sängyssä ei esimerkiksi liikahdeta kahteen tuntiin, voi olla syytä käydä tarkistamassa tilanne seurattavan kotona.

Vastaavia seurantaan sovellettuja laitteita on jo käytössä. Tällaisia ovat esimerkiksi infrapunalla toimivat liikeilmaisimet. Teknologia ja valmius tuotteiden valmistamiseen ovat siis olleet olemassa jo pitkään.  Älysohvahankkeessa on ollut mukana myös turvarannekkeet, joiden järjestelmät on mahdollista liittää yhteen antureilla varustettujen huonekalujen kanssa.

– Liittämällä kokonaisuuteen erilaisia laitteita mahdollistetaan niiden eri hyödyt. Kehitteillä on myös jatkoideoita sohvan ominaisuuksien lisäämiseksi. Esimerkiksi lämpöanturi mittaamaan ruumiinlämpöä tai sykettä mittaava anturi, Kivikunnas kertoo.

Älysohva on esillä syksyn 2010 Habitare-messuilla.