Älypuhelin erottaa terveen sairaasta

Raja kuluttajaelektroniikan ja terveyslaitteiden välillä hämärtyy. Yhdysvalloista alkanut kannettavien terveyslaitteiden nopea kehitys muuttaa erityisesti ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa. FinNode-innovaatioverkoston mukaan kuluttajien kasvava rooli ennaltaehkäisevässä terveydenhuollossa avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisyrityksille.

“Terveydenhuollon teknologiainnovaatiot muuttavat terveydenhuollon toimintatapoja ja ajattelua. Potilaiden diagnosointi ja hoito sekä sairaaloiden toiminta ovat voimakkaassa muutoksessa tulevan vuosikymmenen aikana. Jopa koko potilaan käsite muuttuu tasavertaisempaan suuntaan suhteessa lääkäriin”, Cleveland Clinicsin innovaatiojohtaja Christopher Coburn kuvailee meneillään olevaa muutosta.

Yhdysvaltalainen Cleveland Clinics -sairaala on koti- ja etähoidon kansainvälisiä edelläkävijöitä. Sairaala on panostanut voimakkaasti terveydenhuollon langattomien teknologioiden kehittämiseen ja käyttöönottoon. Kotihoidon kehittäminen nähdään mahdollisuutena lisätä potilaiden itsenäisyyttä ja parantaa hoitoa. Diabetes on esimerkki vakavasta sairaudesta, jonka ennaltaehkäisyyn ja hoitoon kannettavien laitteiden odotetaan tuovan uusia ratkaisuja.

”Yhdysvalloissa terveydenhuollon uudet mobiiliteknologiat muuttavat kuluttajien arkea ja suomalaisyrityksillä on erinomainen tilaisuus olla muutoksessa mukana. Suomalainen korkea osaaminen terveydenhuollossa ja mobiiliteknologiassa yhdistyy uudella tavalla langattomissa ja kannettavissa terveydenhuollon laitteissa”, sanoo Finpron Washingtonin vientikeskuksen päällikkö Val Kratzman.

Terveydenhuollon uusien mobiililaitteiden yleistyessä kuluttajien rooli oman terveydentilan seuraamisessa ja ennaltaehkäisevässä terveydenhuollossa kasvaa. Kehitys lisää potilaiden itsenäisyyttä ja tuo samalla yhteiskunnallisia säästöjä.

Innovaatioista kaupalliseen menestykseen

FinNode-innovaatioverkoston järjestämässä seminaarissa puhuneet pääomasijoittajat ja terveydenhuollon asiantuntijat painottivat Yhdysvaltain markkinoiden tarpeiden ymmärtämistä ja mahdollisuuksia suomalaisyrityksille. Suomalaisyritysten teknologiaosaaminen on korkealaatuista, mutta sen on vastattava kuluttajien tarpeisiin.

”Yhdysvaltain markkinoille suuntaavien yritysten on ymmärrettävä kuluttajatuotteiden vaatimukset, mutta myös lääketieteellinen sääntely. Lisäksi on ymmärrettävä sairasvakuutusten hyvitysjärjestelmä”, Kratzman sanoo.

Lisätietoja
Val Kratzman, vientikeskuksen päällikkö, Finpro, +358 20 469 5806, val.kratzman@finpro.fi
Maria Mäkelä, konsultti, Finpro, +358 204 695 850, maria.makela@finpro.fi

FinNoden Yhdysvaltain mobiiliterveysmarkkinoita 6–7.2. käsitellyt seminaari on osa Nimac-yhteistyöverkoston toimintaa, joka edistää Yhdysvaltojen itärannikon ja Euroopan välillä terveysteknologian tutkimusta sekä innovaatio- ja liiketoimintaa. NIMAC-toimintaa ovat suunnitelleet ja vetäneet VTT, Tekes ja European Health Alliance.

FinNode-verkosto on globaalisti toimiva suomalaista kilpailukykyä edistävä innovaatioverkosto. FinNode edustaa Suomea ja suomalaista osaamista kansainvälisissä innovaatiokeskuksissa USA:ssa, Venäjällä, Kiinassa, Japanissa ja Intiassa. FinNode yhdistää suomalaisia ja kansainvälisiä osaajia sekä osaamista innovaatioiden luomiseksi. FinNode tuottaa suomalaiselle innovaatiotoiminnalle uusia avauksia seuraamalla muutossignaaleja. FinNode palvelee yksittäisiä yrityksiä verkostoonsa kuuluvien organisaatioiden kautta. FinNoden keskeisinä toimijoina ovat Finpro, Tekes, työ- ja elinkeinoministeriö ja ulkoasiainministeriö. Lisäksi yhteistyössä ovat mukana opetus- ja kulttuuriministeriö, Elinkeinoelämän keskusliitto, Sitra, Suomen akatemia ja VTT.