Amerikkalaiset sillat älykkäiksi suomalaistekniikalla

Yhdysvaltojen rapautuvien siltojen modernisointihankkeet avaavat suomalaisille siltarakenteisiin ja siltojen monitorointiin erikoistuneille yrityksille uusia markkinoita. Useampi kuin joka kymmenes Yhdysvaltojen silloista on perusteellisen korjauksen tarpeessa. Tiensä päähän tulleisiin siltoihin kaivataan erityisesti valvontajärjestelmiä, jotka tarjoavat tietoa sillan kunnosta.

Yhdysvaltalaisen kuljetusalan etujärjestön arvion* mukaan Yhdysvaltojen yli 600 000 sillasta peräti 11 prosenttia on korjauksen tarpeessa.

Tiesillat on rakennettu kestämään 50 vuotta. Tällä hetkellä ne ovat keskimäärin 43 vuotta vanhoja ja monet silloista ovat jo yli 65 vuoden ikäisiä, kertoo Finpron Pohjois-Amerikan aluemyyntipäällikkö Kimmo Aura.

Siltojen uudistushankkeisiin on budjetoitu 12,8 miljardia dollaria vuosittain, mutta kaikkien siltojen uudistamiseksi tarvittaisiin yli 20 miljardia dollaria vuodessa.

Budjetti ei riitä kaikkien puutteellisten siltojen vaihtamiseksi uusiin. Koska kokonaisen sillan sulkeminen ja uuden rakentaminen on valtava kustannus, ja se aiheuttaa haittaa liikenteelle, on Yhdysvalloissa tarve erityisesti siltojen valvontajärjestelmille, Aura jatkaa.

Kysyntää langattomista valvontajärjestelmistä antureihin

Älykkäiden valvontajärjestelmien avulla pystytään arvioimaan ja valvomaan sillan kuntoa jatkuvasti. Uudistamistoimenpiteet pystytään kohdentamaan tarvittaviin osiin, ja lisäksi siltojen kunnostushankkeita voidaan priorisoida.

Kysyntää löytyy erityisesti langattomille valvontajärjestelmille, jotka keräävät ja analysoivat dataa siltojen tilasta ja hälyttävät muutoksesta. Myös antureille ja maatutkille löytyy kysyntää sekä pinnoitteille, jotka estävät korroosiota, Aura listaa.

Olemme arvioineet, että Suomessa on noin 50–60 yritystä, joilla on tähän juuri tarvittavaa osaamista. Ilmastomme ääriolosuhteiden johdosta meillä on kestäviä huipputason ratkaisuja.

Pennsylvaniassa suurin tarve siltojen modernisoimiseen

Pennsylvanian osavaltiossa, jossa on eniten korjattavia siltoja, on käynnistetty laaja uudistamishanke siltojen kunnostamiseksi. Sen tavoitteena on korjata ja korvata osavaltion 614 siltaa seuraavan viiden vuoden sisään.

Osavaltio kilpailutti neljä ryhmää vastaamaan jättihankkeestaan. Voittajaorganisaatio varmistuu tänä keväänä ja rakentamisen on määrä alkaa ensi vuonna 2015. Kokonaisbudjetin on arvioitu olevan 500 miljoonasta dollarista jopa miljardiin dollariin. Pennsylvanian tapaisia hankkeita on alkamassa muuallakin Yhdysvalloissa, Aura päättää.

Lähde:
Transportation for America (2013): Bridge Report 2013

Kimmo Aura, aluemyyntipäällikkö, Finpro, +358 40 5048 317, kimmo.aura(a)finpro.fi
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, puh. + 358 40 5121 375, outi.torniainen(a)finpro.fi

Finpro on kansallinen suomalaisyritysten vientiä ja kansainvälistymistä edistävä ja ulkomaisia investointeja Suomeen hankkiva organisaatio. Finpro edistää asiakkaidensa kansainvälistä kasvua ja menestystä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konsepteilla. Finpro verkostoituu asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa hyödyksi paikallisesti ja kansainvälisesti. 330 asiantuntijaamme työskentelee 69 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland ja Future Learning Finland. www.finpro.fi