Arabikevät pisti suomalaisyritysten suunnitelmat uusiksi

Vuodenvaihteessa Tunisiasta alkanut arabikevät hidasti hetkellisesti suomalaisyritysten toimintaa Pohjois-Afrikan maissa. ICT-alan ja terveydenhuollon markkinoita kartoittaneen Finpron selvityksen mukaan viimeistään nyt on käännettävä katseet takaisin Pohjois-Afrikan markkinoille.

”Arabikeväällä on positiivinen vaikutus Pohjois-Afrikan alueen maiden taloudelliseen kehitykseen. Alkanut demokratiakehitys vahvistaa markkinoiden vakautta ja ennakoitavuutta. Tutkimissamme maissa etsitään useilla toimialoilla kansainvälisiä yhteistyökumppaneita. Suomalaisyritysten on tärkeää olla nyt liikkeellä, koska muutaman vuoden päästä markkina on jo jaettu”, kertoo Finpron Milanon vientikeskuksen päällikkö Marjaana Karjalainen.

Finpron tuoreet selvitykset kartoittivat terveydenhuollon ja ICT-alan liiketoimintamahdollisuuksia Algeriassa, Marokossa ja Tunisiassa suomalaisyritysten näkökulmasta.

”Terveydenhuolto ja ICT ovat toimialoina kaikissa kolmessa maassa voimakkaassa kehitysvaiheessa. ICT-puolella erityisesti 3G-verkkojen pystyttäminen avaa suomalaisille ohjelmistoalan yrityksille mahdollisuuksia, koska kuluttajille ja yrityksille tarjottavan sisällön ja sovellusten määrää kasvaa voimakkaasti. Alueen maissa on myös kiinnostusta e-hallinnon palveluiden kehittämiseen”, Karjalainen sanoo.

Terveydenhuollon kehittäminen on ajankohtaista monestakin syystä, koska esimerkiksi asteittainen siirtyminen pakollisiin, koko väestön kattaviin sairausvakuutuksiin lisää terveydenhuollon kysyntää ja luo paineita tarjonnan kasvattamiselle.

”Terveydenhuollon hallitsevana trendinä on yksityisen sektorin voimakas kasvu. Julkinen terveydenhuolto on edelleen merkittävä kaikissa kolmessa maassa, mutta yksityinen sektori kasvaa vauhdilla erityisesti Marokossa ja Algeriassa. Yksityisen sektorin kasvua Marokossa vauhdittanee uusi lainsäädäntö, joka vapauttaa sairaaloiden omistuksen myös ulkomaalaisomistukselle. Alueen maissa investoidaan uusiin laitteisiin ja teknologiaan. Suomalaisyritysten telelääketiedeosaaminen herättää kiinnostusta tapana ratkaista maaseudun terveydenhuollon epäkohtia”, sanoo Finpron seniorikonsultti Jenni Mäkipää.

Marjaana Karjalainen, vientikeskuksen päällikkö, Finpro, 020 469 5786 184, marjaana.karjalainen@finpro.fi
Jenni Mäkipää, seniorikonsultti, Finpro, 020 469 5960, jenni.makipaa@finpro.fi

Terveydenhuollon ja ICT-markkinoiden liiketoimintamahdollisuudet Maghreb-maissa -tutkimusten tulokset julkaistiin 27.10.2011 Finpron seminaarissa. Tutkimusten tiivistelmät ovat saatavissa yhteyshenkilöiltä.

Finpro on maailmanlaajuisesti toimiva, suomalaisten yritysten kansainvälistä kasvua ja menestystä rakentava asiantuntijaorganisaatio, jonka yli 350 asiantuntijaa työskentelee 66 toimipisteessä 45 maassa. Finpro palvelee yrityksiä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konseptilla.

Finpron aktiivinen tulevaisuuden ennakointi, kansainvälistymisosaaminen ja kilpailukykyiset palvelut sekä maailmanlaajuinen verkosto antavat suomalaisyrityksille mainiot lähtökohdat oman liiketoimintansa ja kilpailukykynsä kehittämiseen. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Future Learning Finland ja FinNode.
www.finpro.fi