Asiantuntijat: Suomalaiset cleantech-yritykset tarvitsevat rohkeutta kasvaa

Puhtaista teknologioista, cleantechista, kaavaillaan Suomen talouden uutta kivijalkaa. Yritykset, sijoittajat ja markkina-asiantuntijat olivat yhtä mieltä siitä, että alan kasvunäkymät ovat valtavat. Suomella on maailmanluokan osaamista, mutta rohkeutta ja panostuksia kansainvälistymiseen ja kasvuun tarvitaan lisää.

Cleantech Finland järjesti keskiviikkona 4.11. infotilaisuuden, jossa kuultiin ympäristöteknologia-alan huippuasiantuntijoiden näkemyksiä puhtaista teknologioista. Suomella on kaikki mahdollisuudet ottaa oma osansa kasvavista cleantech-markkinoista. –Financial Timesin julkaiseman tutkimuksen mukaan jo pelkästään valtioiden elvytystoimet, jotka suuntautuvat cleantech-alaan, ovat lähivuosina yli 500 miljardia euroa. Lainsäädäntö ja valtioiden toimet tukevat sektorin kasvua, mutta tärkein ajuri alalla on kustannustehokkuuden kautta saavutettava kilpailuetu. Suomalaisilla on erityisen vahvaa osaamista energiatehokkuudessa, puhtaissa teollisissa prosesseissa ja bioenergiassa, kertoo Cleantech Finlandin ohjelmajohtaja Santtu Hulkkonen. Cleantech-yrityksiin erikoistuneen pääomasijoittajan VNT Managementin partneri Harri Ollila korosti, että sijoittajat ovat erityisen kiinnostuneita lähivuosina uusiutuvaan energiaan, energiatehokkuuteen ja älykkäisiin sähköverkkoihin keskittyneistä kasvuyrityksistä. –Suomella on todella vahvaa sähkönjakelu- ja ICT-osaamista, jota pystytään hyödyntämään älykkäiden sähköverkkojen kehittämisessä. Aloittavia yrityksiä pitäisi kuitenkin tukea vahvemmin. Esimerkiksi Saksassa syntyy suhteessa kaksi kertaa enemmän cleantech-startuppeja kuin Suomessa. Suomeen tarvitaan tehokkaat poliittiset ja taloudelliset ohjauskeinot, korostaa Ollila. Säästöt ja lainsäädäntö ajureina Tilaisuuden paneelikeskusteluun osallistuneet cleantech-yritysten johtajat kehottivat yrityksiä panostamaan kansainväliseen kasvuun rohkeasti. Lainsäädäntö on bisneksen perusta, mutta teknologiat myydään sillä, että ympäristöhyötyjen lisäksi ne säästävät rahaa ja resursseja. –Kustannussäästöjen lisäksi myös ympäristösyyt vaikuttavat koko ajan enemmän ostopäätöksiin. Esimerkiksi, kun kiinalaiset ostavat puhdasta teknologiaa, siinä ei kilpailla hinnalla vaan ainutlaatuisella puhtaalla osaamisella, kertoo Outotec Oyj:n toimitusjohtaja Tapani Järvinen. Panelistit korostivat, että suomalaisilla on hyvä maine maailmalla ja ainutlaatuista teknologiaa. Rohkeutta ja oman osaamisen markkinointia kaivattiin lisää. Suomalaisten etuna maailmalla nähtiin puhdas luonto yhdistettynä vahvaan teolliseen historiaan. Muut panelistit olivat Finpron energia- ja ympäristötoimialojen johtaja Janne Hietaniemi, Preseco Oy:n hallituksen puheenjohtaja Veikko Kantero, toimitusjohtaja Vesa Laisi Vacon Oyj:stä sekä myyntijohtaja Kari Suominen Renewa Oy:stä. Paneelin veti Helsingin Sanomien toimittaja Juhana Rossi. Tilaisuuden lopuksi palkittiin Cleantech Finland -tarinakilpailun voittajat: Uudenkaupungin ammattiopisto, Aalto Entrepreneurship Society, Elina Saarinen sekä Wärtsilä, Mateve ja Sarlin. Kuvat tilaisuudesta ja palkintojenjaosta osoitteesta ftp://kuvat.pohjoisranta.fi/cleantech/mediainfo.zip