Atik Ismail: Kärki tiivistyy!

Peliyhtiö Unibetin jalkapalloasiantuntija Atik Ismail povaa, että Veikkausliigan kärki tasoittuu, kun Honka ja HJK pelaavat tasapelit ja TPS hakee pisteet napapiiriltä.

Voihan Haka! Murskavoitto kaiken taaperruksen jälkeen. Siis metsään mentiin ja komeasti. Mikä ihme mahtoi Lyyskin porukkaa vaivata? No, toisessa matsissa TPS ei antanut mitään mahdollisuutta savolaisille. KuPS elää Dicksonin pelihuumorin varassa ja nyt se oli Kupittaan illassa kateissa. Ei muuta kuin uusia tärppejä peliin, pelejä pelataan lauantaina ja sunnuntaina ja eri aikaan, joten haastetta riittää. Esimerkkinä vaikkapa huominen, kun JJK kohtaa klo 15.00 Vepsun ja tuntia myöhemmin alkaa KuPSin kamppailu Honkaa vastaan. Viikonlopun helminä ovat mestarisuosikkien matsit. Klubi kohtaa MYPAn ja TPS matkustaa vieraspeliin napapiirille. KUPS–HONKA X Voittoputki katkesi keltamustilta, eli KuPSilta. Honka sen sijaan haki hienon vierasvoiton Pietarsaaresta. Tasapeli olisi katkera pettymys Banan joukkueelle. Se tarvitsee voittoja ja kolmea pistettä jokaisesta jäljellä olevasta pelistä. KuPSille piste espoolaisjoukkueesta tulisi hyvään saumaan. Pekosen tuntien hänen tärkeysjärjestyksensä pelillisesti lienevät seuraavat: 1) puolustus tiiviiseen pakettiin ja 2) rohkeutta nopeisiin vastahyökkäyksiin. Kun alustana on kotijoukkueelle tutumpi pelikenttä, niin nopea peli onkin ase ainakin tasuriin. Hongan pelaajamateriaali on taidollisesti parempi, mutta kotijoukkueen vahva henki ja säilymisvietti tasoittavat peliä. Haetaan siis tasuria. ROPS–TPS 2 TPS hakee vastustamattomasti kolmea pistettä napapiiriltä. Tappio Jaroa vastaan opetti, että ketään ei voi aliarvioida, eikä varsinkaan putoamisuhan alla olevaa joukkuetta. Kun RoPS pelasi tasurin Mypaa vastaan, se tuntui varmasti tappiolta. Heidän täytyy voittaa kotimatsinsa säilyttääkseen paikkansa Veikkausliigassa. Ja kun RoPS lähtee rohkeasti hyökkäämään, se avaa varmasti paikkoja turkulaisille. HJK–MYPA X Tähän kohteeseen haen yllätysmerkkiä. Televisioitavassa pelissä ei etukäteen ole kuin yksi suosikki, HJK. Se osoitti mestaruuden merkkejä, kun TamU kaatui maalilla. Paineet ovat kuitenkin kovat. Suomen Cupista tippuminen merkitsee sitä, että Veikkausliigassa on sijoituttava kärkeen, jotta ensi kaudella päästään Euro-peleihin. No sen Klubi tekee. On varmasti kolmen joukossa, mutta entä mestaruus? Klubin onneksi Mäkelä on päässyt kuntoon, ja muutenkin joukkue omaa maamme parhaat laitalinkit, Bahin ja Sorsan. Ainoa kysymys on ailahteleva puolustus. Klubi painaa, mutta MYPA kyttää vastaiskuja, joten haen rohkeasti tähän tasuria. Unibetin voittokertoimet Veikkausliiga 1X2 26.9.2009 JJK–VPS 2,30 3,30 2,90 KuPS–FC Honka 4,40 3,50 1,75 FC Inter–Tampere United 1,95 3,30 3,80 27.9.2009 HJK–MYPA 1,42 4,10 7,50 FC Lahti–FC Haka 2,25 3,25 3,00 RoPS–TPS 5,75 4,00 1,48 IFK Mariehamn–FF Jaro 1,55 3,75 5,75