Atria hakee videoneuvotteluista tehokkuutta kansainvälistymiseen

Atrialla luodaan aktiivisesti videoneuvottelukulttuuria, jonka tavoitteena on tehostaa työpäiviä ja vähentää matkustamiseen kuluvaa aikaa konkreettisesti.  Elisan tytäryhtiö Videra toimittaa Atrian tarvitsemat ratkaisut yhtiön toimipisteisiin viidessä eri maassa.

Atria Oyj:llä on ollut vuodesta 2008 asti käytössään Videran videoneuvottelupalvelu helpottamassa yhteydenpitoa toimipisteiden välillä. Liikevaihdoltaan Atria-konserni on yksi johtavista ruoka-alan yrityksistä Suomessa, Pohjoismaissa, Venäjällä ja Baltian alueella. Atria ryhtyikin selvittämään vaihtoehtoisia ratkaisuja, kun matkustamiseen kulunut työajan käyttö alkoi konsernin kansainvälistymisen myötä lisääntyä.

-  Haimme alusta alkaen ratkaisua, joka helpottaisi työntekijöidemme ajankäyttöä. Meille oli tärkeää vähentää matkustamiseen kuluvaa aikaa, ja sitä kautta tehostaa työpäiviä. Kaikella tavalla arvokasta työ- ja vapaa-aikaa ei kannata uhrata turhaan matkustamiseen, kertoo Atria Oyj:n tietohallinjohtaja Jukka Mäntykivi.

Konkreettisia säästöjä yhden hengen matkalla Ruotsissa sijaitsevaan toimipisteeseen kertyy noin 500 euroa. Kun lisäksi laskee vielä työntekijältä säästyneen työ- ja vapaa-ajan, näkyvät videoneuvottelun käytön edut taloudellisten säästöjen lisäksi myös henkilöstön jaksamisessa.

Kasvavalla yrityksellä on useissa maissa omien toimipisteiden lisäksi myös yhteistyökumppaneita, joiden kanssa on tarvetta olla yhteydessä säännöllisesti. Yhteydenpito yhteistyökumppaneidenkin kanssa hoituu etäisyyksistä huolimatta, kun heidän edustajansa saapuvat Atrian lähimpään konttoriin tapaamisiin muissa toimipisteissä työskentelevien henkilöiden kanssa.

-  Meillä on aivan normaali toimintatapa kutsua kumppanit tiloihimme josta pystymme ottamaan videoyhteyden toiselle paikkakunnalle nopeasti ja helposti. Samoin erilaiset projektitapaamiset järjestetään aivan luonnostaan videolla ilman aikaa vievää matkustamista. Videosta on tullut meille normaali toimintatapa, kertoo Mäntykivi.

Matkustustarve on vähentynyt merkittävästi palvelun käyttöönoton myötä. Videon käyttäminen palavereissa on heti alusta alkaen ollut suosittua, eikä henkilökuntaa ole erikseen tarvinnut kannustaa käyttöön. Tämä on lisännyt kiinnostusta halua kehittää videosta entistä monipuolisempi työväline koko konsernissa.

Lisätiedot medialle:

Jukka Mäntykivi, tietohallintojohtaja, Atria Oyj, +358 6 416 8323, etunimi.sukunimi@atria.fi

Harri Martinmäki, toimitusjohtaja, Videra Oy, +358 103 226 210, etunimi.sukunimi@videra.com

Juha-Pekka Kettunen, myyntijohtaja, Videra Oy, +358 45 6700 810, etunimi.sukunimi@videra.com

Atria Oyj on voimakkaasti kasvava ja kansainvälistyvä, suomalainen elintarvikealan yritys. Atria on yksi johtavista ruoka-alan yrityksistä Suomessa, Pohjoismaissa, Venäjällä ja Baltian alueella. Atrian liikevaihto vuonna 2011 oli 1 301,9 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa oli keskimäärin 5 467 henkilöä. Konserni jakaantuu neljään liiketoiminta-alueeseen. Ne ovat Atria Suomi, Atria Skandinavia, Atria Venäjä ja Atria Baltia. Atria Oyj:n osakkeet listataan Nasdaq OMX Helsinki Oy:ssä.

Lisätietoja www.atriagroup.com

Videra Oy on Pohjoismaiden johtava etätyöpalveluihin erikoistunut yritys, jolla on yli 20 vuoden kokemus videoneuvottelulaitteiden toimittamisesta. Toimintamme on globaalia ja yrityksemme palveluja käytetään laajasti Euroopasta aina Aasiaan, Afrikkaan, Australiaan, sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikkaan asti. Työllistämme yli 80 henkilöä ja kiinteät toimipaikkamme sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Venäjällä. Vuodesta 2010 lähtien Videra on ollut osa Elisa-konsernia. Videra toimii Elisan itsenäisenä tytäryhtiönä ja vastaa Elisa-konsernin visuaalisen kommunikaation ratkaisuista.

Lisätietoja www.videra.com