Autoteollisuuden murros avaa suomalaisyrityksille mahdollisuuksia

Kuluttajat valitsevat yhä useammin uuden auton sen palveluiden eivätkä ajo-ominaisuuksien perusteella. Eurooppalaiset autoteollisuusyritykset hakevat kilpailuetua älykkäistä palveluista Finpron selvityksestä ilmenee. Autoteollisuuden murros avaa mahdollisuuksia suomalaisille pk-yrityksille.

Autot ovat muuttumassa palveluiksi älyratkaisujen myötä. Murros on avannut koko autoteollisuuden arvoverkon uusille palveluntarjoajille, kun bränditalot ja sopimusvalmistajat hakevat kuumeisesti uusia ratkaisuja ja innovaatioita tarjotakseen parempia elämyksiä kuluttajille, kertoo alueellisesta myynnistä vastaava johtaja Hanna Marttinen-Deakins Finprosta.

Autoteollisuus panostaa yhä suuremmissa määrin pilvessä toimiviin alustoihin liittyen sisältöön, tietoon ja palveluihin. Tätä tehdään yhteistyössä laitevalmistajien, start-up yritysten, puhelinoperaattorien, teknologian tarjoajien, tutkimusinstituuttien sekä yliopistojen kanssa, Marttinen-Deakins jatkaa.

Finpron asiantuntijat haastattelivat Länsi-Euroopan johtavia autovalmistajia Italiassa, Ranskassa, Espanjassa, Englannissa ja Saksassa. Haastattelujen pohjalta tunnistettiin erityisesti langattomien teknologioiden avaamia uusia liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisille yrityksille.

Suomalaisyritysten näkökulmasta autoteollisuuden murros avaa arvoverkossa laajalti uusia mahdollisuuksia. Suomalaisyrityksillä on perinteisesti kovaa langatonta osaamista, jolle löytyy autoteollisuudesta uusia loppukäyttöalueita. Esimerkiksi BMW miettii voisiko pelillisiä ratkaisuja hyödyntää autojen paikkatiedon kanssa.

Murrosta ajaa autojen nopea liittyminen verkkoon. Machina Researchin ennusteen mukaan verkkoyhteys oli viime vuonna joka kymmenennessä ajoneuvossa, mutta vuonna 2020 se tulee puuttumaan vain joka kymmenennestä.

Kuluttajien vaatimukset pakottavat alan muuttumaan

Autoteollisuus on tunnistanut, että urbaani nuoriso ei koe omaa autoa enää houkuttelevana tai välttämättömänä. Kehityskulku kannustaa alan toimijoita kehittämään uusia ratkaisuja autojen jakamiseen ja vuokraamiseen kaupunkiympäristöissä. Marttinen-Deakinsin mukaan ajoneuvon merkitys muuttuu teknologisesta objektista matkailukokemuksen mahdollistajaksi.

Osana matkailukokemusta kuluttajat haluavat tuoda omat älylaitteet autoon. Bring-your-own-device logiikka on merkittävä myös koko ajoneuvoteollisuudessa. Kuluttajille on pilvipalveluissa kaikki tarpeellinen sisältö, kuten esimerkiksi kartat ja musiikki.

Paikkatiedon kehittynyt käyttö tuo uusia tapoja sen hyödyntämiseen. Mahdolliset tulevat ratkaisut voivat olla käyttöperusteisia palveluita, kuten esimerkiksi käyttöperusteinen ajoneuvovakuutus. Muita esimerkkejä paikkatiedon hyödyntämisestä ovat vapaiden parkkipaikkojen ja lähistöllä sijaitsevien liikenneasemien paikallistaminen tai tuulilasiin ajon aikana ilmestyvät suuntaohjeet.

Hanna Marttinen-Deakins, alueellisesta myynnistä vastaava johtaja, Finpro, +358 40 3433 348, hanna.marttinen-deakins(a)finpro.fi
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, puh. + 358 40 5121 375, outi.torniainen(a)finpro.fi

Finpro on kansallinen suomalaisyritysten vientiä ja kansainvälistymistä edistävä ja ulkomaisia investointeja Suomeen hankkiva organisaatio. Finpro edistää asiakkaidensa kansainvälistä kasvua ja menestystä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konsepteilla. Finpro verkostoituu asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa hyödyksi paikallisesti ja kansainvälisesti. 330 asiantuntijaamme työskentelee 69 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland ja Future Learning Finland. www.finpro.fi