BIGBANKin lainasalkku kasvoi lähes viidenneksen vuonna 2013

Kansainvälisen liiketoiminnan laajentuminen siivitti talletuksiin ja kulutusluottoihin erikoistuneen BIGBANKin lainasalkun ja voiton kasvuun vuonna 2013. Suomessa pankin lainasalkku pysyi edellisvuoden tasolla. Konsernin voitto kasvoi yli 50 prosenttia vuoteen 2012 verrattuna.

Eurooppalaisen BIGBANKin yhteenlaskettu lainasalkku kasvoi vuoden 2013 aikana 44,5 miljoonaa euroa eli 18,8 prosenttia ja oli vuoden 2013 lopussa 218,4 miljoonaa euroa. Lainasalkku kasvoi voimakkaimmin pankin Ruotsin-sivuliikkeessä, jossa kasvua oli 142,2 prosenttia. Seuraavaksi suurimmat kasvuluvut olivat Espanjassa (54,7 %) ja Liettuassa (45,6 %). Myös Latvian-sivuliikkeen osalta lainasalkku kasvoi 8,4 prosenttia. Virossa ja Suomessa lainasalkun koko pysyi viime vuoden tasolla.

Vuonna 2013 BIGBANKin korkotulot olivat kaikkiaan 53,4 miljoonaa euroa eli 16,3 prosenttia edellisvuotta enemmän. Pankin koko vuoden korkokulut olivat 8,0 miljoonaa euroa eli 5,0 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Talletusten määrä kasvoi 12,1 prosenttia ja oli joulukuun lopussa 238,6 miljoonaa euroa. Vuoden lopussa pankilla oli 182 000 aktiivista talletussopimusta.

BIGBANK-konsernin voitto oli 10,8 miljoonaa euroa. Vuoteen 2012 verrattuna voitto kasvoi 53,6 prosenttia.

BIGBANKin hallituksen puheenjohtaja Kaido Saar kertoo, että BIGBANKin liiketoiminnasta jo yli 80 prosenttia on peräisin muualta kuin pankin kotimaasta Virosta.

”Tulomme kasvoivat ja suorituskykymme parani kaikilla markkinoilla, ja myös uusimmassa sivuliikkeessämme Ruotsissa toiminta kääntyi viime vuonna voitolliseksi. Tavoitteemme on alkaneena vuonna vahvistaa markkina-asemaamme ja kehittää palveluita erityisesti Baltian ulkopuolella”, Saar sanoo.

Joulukuun lopussa BIGBANKillä oli 496 työntekijää: 218 Virossa, 104 Latviassa, 78 Liettuassa, 36 Suomessa, 37 Espanjassa ja 23 Ruotsissa. Asiakaspalvelukonttoreita pankilla oli yhteensä 15.

Lisätiedot:
Tuomas Riski, BIGBANKin Suomen-maajohtaja,
tuomas.riski@bigbank.fi, puh. 044 256 9485

BIGBANK AS on talletuksiin ja kulutusluottoihin erikoistunut pankki, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Espanjassa ja joka tarjoaa tuotteitaan rajat ylittävänä palveluna myös Itävallassa, Saksassa ja Alankomaissa.