BIGBANKin luottokanta kasvoi Suomessa

BIGBANK kasvatti alkuvuonna luottokantaansa etenkin Suomessa.

BIGBANK-ryhmän luottokanta kasvoi vuosineljänneksen aikana yhteensä 8,6 miljoonalla eurolla eli 4,6 %. Yhteensä luottokanta oli 194,5 miljoonaa euroa. Luottokannan kasvu oli suurimmillaan Suomen ja Espanjan sivuliikkeissä, joiden myöntämien lainojen määrä kasvoi 4,7:llä ja 3,3 miljoonalla eurolla. Samalla ajanjaksolla Virossa myönnettyjen lainojen määrä väheni 2,8 miljoonalla eurolla.

BIGBANKin hallituksen puheenjohtaja Targo Raus ilmoitti, että pankin ensimmäisen vuosineljänneksen lainamyynti noudatti yrityksen strategiaa, joka tähtää toiminnan laajentamiseen ulkomaisilla markkinoilla. ”Suomen sivuliike on käynnistynyt hyvin, ja Espanjassakin olemme pääsemässä vauhtiin. Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä perustimme BIGBANKin Ruotsin sivuliikkeen, jolla on mielestäni lähiaikoina yhtä hyvät näkymät kuin Suomessakin. Samaan aikaan jatkamme vilkasta toimintaa myös Baltian maissa”, Raus kertoi.

BIGBANK-ryhmä saavutti vuoden 2012 ensimmäisellä neljänneksellä 2,2 miljoonan euron voiton, joka on 0,8 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2011 samalla ajanjaksolla. Nettovoiton kasvuun vaikutti pääasiallisesti korkotuottojen kasvu, joka puolestaan johtui luottokannan kasvusta. BIGBANKin korkotuotto oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä 10,9 miljoonaa euroa, ja kasvua edellisen vuoden samaan ajanjaksoon nähden oli 2,6 miljoonaa euroa.

Maksuviivästykset vähenivät

BIGBANKin varojen kokonaismäärä kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 14,7 miljoonalla eurolla ja oli vuosineljänneksen lopussa 244,4 miljoonaa euroa. Sitoumuksien määrä oli 190,0 miljoonaa euroa, ja se oli kasvanut vuosineljänneksen aikana 13,5 miljoonalla eurolla. Valtaosan sitoumuksista muodostavat edelleen määräaikaistalletukset.

Asiakkaiden maksukäyttäytyminen pysyi ensimmäisellä vuosineljänneksellä vakaana. Maksuviivästysten osuus BIGBANKin luottokannasta väheni.

Maaliskuun lopussa BIGBANKissa oli 572 työntekijää, joista 237 työskenteli Virossa, 144 Latviassa, 85 Liettuassa, 44 Suomessa, 51 Espanjassa ja 11 Ruotsissa. Konttoreita oli vuosineljänneksen lopussa yhteensä 30: Virossa 10, Latviassa seitsemän, Liettuassa 10, Suomessa yksi ja Espanjassa kaksi.

Targo Raus, Hallituksen puheenjohtaja, targo.raus@bigbank.ee
Veiko Kandla, Suomen-sivuliikkeen johtaja, veiko.kandla@bigbank.fi

BIGBANK AS on virolaiseen pääomaan perustuva kulutusluottoihin erikoistunut pankki, jolla on sivuliikkeet Suomessa, Ruotsissa, Latviassa, Liettuassa ja Espanjassa ja joka tarjoaa tuotteitaan rajat ylittävänä palveluna myös Itävallassa, Saksassa ja Alankomaissa.