Biotalouden lähiratkaisut haastavat keskittävät voimat

Lähiratkaisuja kehittävät suomalaiset biotalousalan yritykset ja asiantuntijat uskovat, että tulevaisuudessa energia- ja ravinneomavaraisuus on menestyvä vientituote. Tulevaisuuden voittajakonseptit syntyvät ennakkoluulottomalla yhteistyöllä ja rohkeilla kokeiluilla.

Tulevaisuudessa biotalouden liiketoimintakonseptit sijaitsevat nykyistä hajautetummin ja Suomessa kehitetyillä biotalouden lähiratkaisuilla on huomattava markkinapotentiaali globaalisti. Tulokset perustuvat Sitran julkaisemaan Sustainable Bio-economy -raporttiin ja alan johtavien yritysten ja asiantuntijoiden yhteiseen työpajaan 9.3. Raportti on Sitran avaus sekä liiketaloudellisesti toimivien voittajakonseptien kehittämiseksi että niiden viemisestä maailmalle. Raportin teki PBI Research Institute.

-        Yritysten motivaatio yhdessä tekemiseen on korkealla. Raportti puolestaan kertoo selkeästi, että pienen mittakaavan biotalousratkaisuille on isot markkinat ja samalla raaka-ainelähteitä on valtavasti, summaa biotalouden johtava asiantuntija Eero Kokkonen Sitran Maamerkit-ohjelmasta.

Hajautetun biotalouden menestystä tukee raportin mukaan myös ratkaisujen vakioinnin mahdollisuus, joka laskee kustannuksia ja edistää tuotteistamista ja vientiä.

Suomalaisten toiveet tukevat yrittäjien visiota

Lähiratkaisuja kehittävien biotalousyritysten visio vuodelle 2020 on, että energia- ja ravinneomavaraisuutta parantaville, kestäville biotalouden lähiratkaisuille on merkittävää kysyntää. Siihen vastataan alan ennakkoluulottomalla yhteistyöllä ja uusilla, toistettavilla liiketoimintakonsepteilla.

-        Yrittäjien visiota tukee barometrimme, jonka mukaan puolet suomalaisista toivoo, että maaseudulla olisi paljon uudenlaista vihreän talouden liiketoimintaa. Ylipäänsä usko maaseudun merkitykseen Suomen tulevaisuuden kannalta on vahvistunut vajaassa kahdessa vuodessa, kertoo Sitran Maamerkit-ohjelman johtaja Eeva Hellstöm.

Sitran raportti Sustainable Bio-economy: Potential, Challenges and Opportunities in Finland on ladattavissa kokonaisuudessaan osoitteessa:
http://www.sitra.fi/julkaisut/Selvityksiä-sarja/Selvityksiä 51.pdf

Lisätiedot:

Eero Kokkonen, johtava asiantuntija, biotalous, Sitra,
eero.kokkonen@sitra.fi, gsm 044 790 4909

Magnus Gustafsson, PBI Research Institute,
magnus.gustafsson@pbi-institute.com, gsm 040 554 0507

Sitran Maamerkit-ohjelma (2010-2014) vauhdittaa vihreän talouden lähiratkaisuihin perustuvaa kannattavaa liiketoimintaa. Ohjelma kehittää ja kokeilee esimerkiksi uusia lähiruoan liiketoimintamalleja, lähienergian palveluratkaisuja sekä paikallisen biotalouden toimintamalleja.

sitra.fi/maamerkit