Britannian vaalit: Konservatiivit suurin puolue, Ed Miliband kerroinsuosikki pääministeriksi

Iso-Britannian parlamenttivaalit järjestetään torstaina. Pääministeripuolueen paikasta on odotettavissa erittäin tiukka taisto työväenpuolueen ja konservatiivien välillä. Peliyhtiö Unibetin vedonlyöntikertoimet povaavat suurinta paikkamäärää konservatiiveille, mutta pääministerin paikka menee kertoimien perusteella työväenpuolueen Ed Milibandille. Vaalivedonlyönnin määrän uskotaan yltävän 100 miljoonaan puntaan.

Parlamenttivaaleissa valitaan 650 edustajaa Iso-Britannian parlamentin alahuoneeseen. Unibet ennustaa vaalien suurimmaksi puolueeksi pääministeri David Cameronin konservatiiveja kertoimella 1,16. Ero työnväenpuolueeseen on kertoimien perusteella varsin selvä: Ed Milibandin työväenpuolue saa suurimmalle paikkamäärälle kertoimen 5,00.

Suomen tavoin Iso-Britanniassa jännitetään ennen kaikkea tulevaa hallituspohjaa. Kertoimien perusteella kumpikaan perinteisistä suurista puolueista ei saa vaaleissa enemmistöä. Kerroin tälle on selkeästi pienin 1,06. Konservatiivienemmistö saa kertoimen 10,00, työväenpuolueen enemmistö peräti kertoimen 41,00. Tämä tarkoittaisi, että ensimmäiseksi hallitusta pyrkisi muodostamaan konservatiivien Cameron houkuttelemalla todennäköiseen vähemmistöhallitukseen kumppanikseen liberaalidemokraatteja. Työväenpuolueen Miliband voisi puolestaan muodostaa vähemmistöhallituksen Skotlannin kansallispuolueen ja parlamentin muiden pienempien vasemmistopuolueiden tuella. Unibetin kertoimet ennustavat niukalla erolla, että maan tuleva pääministeri on Miliband. Hänen kertoimensa on 1,80, Cameronin 1,91. Viime aikoina enemmän vetoja on kuitenkin kerännyt Cameron.

Edellisissä parlamenttivaaleissa 2010 konservatiivit saivat 306 paikkaa, mikä oli 97 paikan lisäys vuoden 2005 vaaleihin verrattuna. Työväenpuolue sai 258 paikkaa, joka oli 91 paikkaa vähemmän kuin viisi vuotta aiemmin. Nyt Unibet uskoo, että konservatiivien paikkamäärä putoaa, sillä kerroinraja asettuu tasan 286,5 paikkaan. Työväenpuolue sen sijaan on lisäämässä paikkoja edellisten vaalien rökäletappioon verrattuna, sillä Unibet uskoo puolueen saavan vähintään 267 paikkaa.

Vaalivedonlyönti on erityisesti Iso-Britanniassa valtavan suosittua, ja liikevaihdon uskotaan nousevan 100 miljoonaan puntaan. Edellisissä kaksissa parlamenttivaaleissa vedonvälittäjät ovat ennustaneet vaalituloksen gallupeja tarkemmin.

Nimitetään seuraavaksi pääministeriksi

Yli 2,5 paikkaa 1,80
Alle 2,5 paikkaa 1,95

Lisätietoja: Antti Tikka, antti.tikka (at) unibet.com, +44 7595 9635 63

Unibet on vuonna 1997 perustettu online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä ja tarjoaa palveluita 22 kielellä. Unibet tarjoaa myös B2B-vedonlyöntipalveluja Kambi Sport Solutionsin kautta. Tällä hetkellä Unibetilla on 9,7 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet kuuluu jäsenenä Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestöön (EGBA, European Gaming and Betting Association). Unibet on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulationand Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija.