Den nya vägförbindelsen till Sköldvik öppnas i Borgå

Huvudleden på den nya vägförbindelsen till Sköldvik öppnas 29.9.2011 kl. 13.00. Den omkring sex kilometer långa förbindelsevägen från Box i Sibbo till Sköldvik förbättrar betydligt person-, trafik- och miljösäkerheten i industriområdet och tryggar trafikflödet och -tillförlitligheten.

–Vägförbindelsen gör trafiken smidigare och området tryggare och tillförlitligare genom att den kompletterar vägnätet i området och fördelar trafiken på två infartsvägar i Sköldvik. Projektet har varit unikt eftersom det har genomförts gemensamt av Trafikverket, områdets kommuner och företag. Samarbetet har förlöpt utan svårigheter, berättar projektchef Jukka Hietaniemi från Trafikverket.

Vägen tas nu i bruk för trafiken på huvudleden. De enskilda vägarna som går från bangården i Sköldviks industriområde till Spjutsundsvägen och Borealis fabriker blir färdiga under oktober.

–Vi är mycket glada över att den nya vägförbindelsen till Sköldviks industriområde tas i bruk. Entreprenaden förlöpte utan problem även om arbetsresetrafik, trafik med flytande bränsle och annan trafik var livlig hela tiden i industriområdet. För den enskilde pendlaren erbjuder vägen alternativa rutter till och från arbetet, säger Kari Kolsi, direktör för Neste Oils raffinaderi i Borgå.

Den nya vägförbindelsen är viktig för hela Borgåregionen.

– Vägförbindelsen stärker Borgåområdets konkurrens- och utvecklingsförmåga. Ett av Nordeuropas största koncentrationer av kemi- och plastindustri finns i Sköldvik, betonar stadsdirektören i Borgå, Jukka-Pekka Ujula.

Den nya vägförbindelsen till Sköldvik i korthet

– Den nya vägförbindelsen i Sköldvik, landsväg 11746, går från Box i Sibbo till Sköldvik. I norr börjar vägen från landsväg 170 (Nya Borgåvägen) och går norr om Sköldviks industriområde till landsväg 148 (Nestevägen) i Kullo.

– Under vägprojektet byggdes tre broar. På motorvägen (riksväg 7) byggdes en planskild anslutning. En annan bro som hörde till projektet byggdes över bangården i industriområdet. Hela vägsträckan får belysning. Projektet omfattar också byggande av en cykel- och gångväg mellan Borealis och Nestevägen, förbättring av Nestevägen i Kullo och byggande av en enskild väg från Borealis till landsväg 1534 (Spjutsundsvägen). Vid bosättningen i Box har bullervallar och -räcken byggts. Hastighetsbegränsningen på den nya vägen är 60–80 km/h.

– Vägplanen blev färdig i december 2008 och byggnadsplanen sommaren 2009. Arbetet inleddes i januari 2010 med avskalning, byggande av en bro över motorvägen och utgrävning.

– Huvudleden öppnas för trafik 29.9.2011. Invigningsbrunch ordnas 7.10.2011 och projektet slutförs i sin helhet i oktober 2011.

– Projektkostnaderna underskrider den ursprungliga kostnadskalkylen som var 25 miljoner euro.

– Vägprojektet utförs i samarbete mellan Trafikverket och områdets kommuner och företag.

Mer information
Trafikverket, projektchef Jukka Hietaniemi, tfn 0400 422 251, jukka.hietaniemi@liikennevirasto.fi
Huvudentreprenör Skanska Infra Oy, ansvarig arbetsledare Petri Mälkiä, tfn 020 719 2883, petri.malkia@skanska.fi