Denis Mukwege suosikki Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi

Peliyhtiö Unibetin kertoimien mukaan kongolainen naistentautien ja synnytysopin lääkäri Denis Mukwege on ennakkosuosikki vuoden 2015 Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi. Mukwegen kovimpina haastajina pidetään eritrealaista Mussie Zeraita ja venäläistä uutislehteä Novaja gazetaa.

Denis Mukwegen kerroin Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi on 5,50. Miehen uran suurimpana kohokohtana voidaan pitää Kongon demokraattiseen tasavaltaan perustettua Panzi-sairaalaa, jonka lääketieteellisenä johtajana sekä kirurgian ylilääkärinä Mukwege on toiminut. Tämän lisäksi Mukwege on maailmanlaajuisesti tunnettu seksuaalisen väkivallan uhrien ja gynekologisten ongelmien hoidossa. Panzi-sairaalan lisäksi Mukwege on perustanut seksuaalisen väkivallan uhreille suunnatun Panzi-säätiön. Säätiö myös kouluttaa naisia heidän oikeuksistaan, vastustaa lapsiavioliittoja ja kouluttaa yhteisöjä terveysneuvontaan liittyvissä asioissa.

Kongolaisen potentiaalisin kilpakumppani, Mussie Zerai, saa Unibetilta kertoimen 6,00. Erityisesti pakolaistyöstään tunnustusta kerännyt eritrealainen on vahva ehdokas palkinnon saajaksi. Nobelin rauhanpalkinto voidaan muista Nobel-palkinnoista poiketen myöntää myös järjestölle. Kolmossuosikki voittajaksi onkin venäläinen uutislehti Novaja gazeta, jonka kerroin voittajaksi on 8,00. Paavi Franciscus saa saman kertoimen. Kilpailun mahdollisia yllätysnimiä ovat tietovuotaja Edward Snowden kertoimella 12,00 sekä YK:n nykyinen pääsihteeri Ban Ki-moon, jonka kertoimeksi Unibet antaa 15,00.

Nobelin rauhanpalkinnon saaja julkistetaan lokakuun alussa. Viime vuonna palkinnon saivat Kailash Satyarthi ja Malala Yousafzai lasten oikeuksien hyväksi tehdystä työstä.

Unibetin kertoimet

Kuka voittaa Nobelin rauhanpalkinnon 2015?

Denis Mukwege 5,50
Mussie Zerai 6,00
Novaja gazeta 8,00
Paavi Franciscus 8,00
Japanin kansalaiset, jotka haluavat säilyttää perustuslain 9. artiklan 10,00
Edward Snowden 12,00
Raif Badawi 13,00
Victor Ochen 13,00
Daisaku Ikeda 15,00
Ban-Ki Moon 15,00
Gene Sharp 15,00
One Billion Acts Of Peace -järjestäjät 15,00
Flemming Rose 16,00
David Krieger 17,00
Mary Robinson 21,00
Dawn Eagle & Ivan Suvanjieff 21,00
Chelsea Manning 21,00

Lisätietoja: Antti Tikka, antti.tikka(at)unibet.com

Unibet on vuonna 1997 perustettu online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä ja tarjoaa palveluita 21 kielellä. Tällä hetkellä Unibetilla on 10 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet kuuluu jäsenenä Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestöön (EGBA, European Gaming and Betting Association). Unibet on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulationand Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija.