Designpääkaupunki pääsi osaksi kansainvälistä suunnittelukilpailua

Kansainvälinen digitaaliseen 2D-, 3D-, ja animaatiosuunnitteluun keskittyvä kilpailu Cut&Paste ilmoittaa vuoden 2012 designpääkaupungin Helsingin olevan yksi kilpailupaikoista. Kulttuuritehdas Korjaamossa helmikuun 4. päivänä parhaiten pärjänneet suunnittelijat lentävät New Yorkissa järjestettävään loppukilpailuun.

Cut&Paste on liveyleisön edessä käytävä suunnittelukilpailu. Kilpailuasetelmassa syntyvällä innovaatiolla on muotoilumaailmassa vahvat perinteet.

”Kilpailu ja yhteistyö eivät sulje toisiaan pois. Itse asiassa näiden elementtien yhdistäminen on välttämätöntä muotoilun kehityksen kannalta”, painottaa WDC Helsingin tuottaja Antti Kirjalainen.

Kilpailun järjestävät digitaalisen palvelumuotoiluun erikoistunut yritys Fjord, Cut&Paste-kilpailuja aikaisemminkin tuottanut PLATOON sekä World Design Capital Helsinki. Cut&Pasten erikoisalana on kuvataiteiden innovaatio, joten se täydentää loistavasti kuvataiteeseen ja graafiseen alaan keskittyvän designpääkaupunki Helsingin ohjelmatarjontaa.

Designpääkaupunki Helsinki on ideaalinen yhteistyökumppani

Cut&Paste on laajentunut kansainvälisesti jo kuudetta vuotta, ja designpääkaupunkihankkeeseen osallistuminen on kasvun luonnollinen jatke. Cut&Pasten perustaja John Fiorelli on innoissaan uudesta yhteistyökumppanista.

”Helsingin kulttuuri ja historia ovat uskomattoman monipuolisia, ja kaupungin asukkaat ovat nuorekkaita ja luovia. Kaupunki tarjoaa täydellisen luovan kehyksen sekä WDC-organisaation että Cut&Pasten pyrkimyksille tarkastella muotoilua luovan ongelmanratkaisun osana”, Fiorelli toteaa.

PLATOONin ja Cut&Pasten yhteistyö alkoi vuoden 2010 kiertueella Etelä-Koreassa, jossa tuotantoyrityksen Aasian pääkonttori sijaitsee. Koska Soul oli vuoden 2010 designpääkaupunki ja PLATOON osallistui designpääkaupunkivuoden tapahtumien järjestelyihin, sillä oli selvä visio Cut&Pasten ja Helsingin designpääkaupunkivuoden yhdistämisestä.

”John on kehittänyt Cut&Pastesta ideaalisen ympäristön muotoilijoiden, muotoilun ja luovan prosessin esille tuomiseksi. WDC-projekti on erinomainen keino näyttää, miten muotoilu muokkaa ympäristöämme laajassa mittakaavassa, mutta Cut&Pasten tapainen kilpailu tuo esille myös yksittäisten muotoilijoiden osaamisen”, sanoo PLATOON-verkoston jäsen Ksenia Avetisova.

Tapahtuman kolmas järjestäjä Fjord lähti mukaan Helsingin designpääkaupunkivuoteen, koska yritys ja designpääkaupunkiorganisaatio jakoivat perinteistä laajemman näkemyksen muotoilusta. Fjordin palvelut takaavat, että ihmiset voivat kokea Cut&Pasten ja WDC Helsingin digitaalisesti matkapuhelinten, taulutietokoneiden, verkon ja eri puolilla kaupunkia olevien infonäyttöjen kautta. Palvelu kertoo, mitä, missä ja milloin tapahtuu.

”Fjord ja PLATOON ovat juuri oikeat kumppanit Cut&Pasten ja WDC Helsingin visioiden yhdistämiseen. PLATOONilla on vahvaa kokemusta Cut&Paste- ja WDC-tapahtumien tuottamisesta, ja Helsingissä huomattavalla tavalla näkyvä Fjord pystyy tarjoamaan erinomaisen ympäristön yhteisten tapahtumiemme jakamiseen laajalle digitaaliselle yhteisölle”, Fiorelli toteaa.

Toimitusjohtaja Olli Mannerkoski, Fjord Nordics, 040 775 1977, olli.mannerkoski@fjord.fi

Tuottaja Antti Kirjalainen, 0400 492 950, antti.kirjalainen@wdchelsinki2012.fi

Cut&Paste on sosiaalinen areena muotoilun edistämiseen ja esille nostamiseen. Cut&Paste tukee tapahtumien ja online-ohjelmien avulla taiteilijoita, yrityksiä ja mediaa luovien verkostojen vahvistamisessa. New Yorkissa marraskuussa 2005 perustetun Cut&Pasten tunnetuin tapahtuma on digitaalinen suunnittelukilpailu, joka kiertää vuosittain ympäri maailman. Vuoden 2011 kiertueeseen kuului 12 kaupunkia eri puolilla maailmaa. Cut&Paste järjestää lisäksi muotoiluun liittyviä kilpailuja ja tapahtumia alan kumppaneiden kanssa kaikkialla maailmassa. Lisätietoja Cut&Pastesta: http://www.cutandpaste.com.