Diabeetikon elämäntapamuutokseen uutta tukea Oma Terveys-palvelusta

Diabeetikon arjessa omat valinnat ohjaavat hyvinvointia ja terveyttä. Siksi ajantasainen tieto omasta terveydestä ja hoidon etenemisestä on tärkeää ja se kannustaa arjessa pieniin muutoksiin. Terveystalossa kertyneitä omia terveystietoja voi seurata verkossa.

Suomen Diabetesliiton mukaan jopa 200 000 suomalaista sairastaa tyypin 2 diabetesta tietämättään. Diagnosoituja tyyppiä 2 sairastavia on noin 250 000.

– Diabetekseen sairastuneista jokainen on oman sairautensa paras asiantuntija. Hoidossa edetään potilaan ehdoilla ja etsitään sopiva yksilöllinen hoitopolku. Onnistumisen kannalta omahoito on ratkaisevan tärkeää, sanoo diabeteshoitaja Niina Nippula Terveystalo Kampin diabetesklinikalta.

Diabeteshoidon tavoitteena on saada verensokeri mahdollisimman normaalille tasolle. Tärkeitä tekijöitä hoidossa ovat elintapamuutokset, kuten sopiva ruokavalio ja liikunta. Verensokeria voidaan alentaa diabeteslääkkeillä, kuten insuliinipistoksin ja tabletein.

– Diabeteksen hyvä hoito vaatii jatkuvaa seurantaa. Oma Terveys -verkkopalvelusta on helppo seurata omia terveystietoja ja niiden kehitystä. Positiiviset tulokset hoidosta auttavat jaksamaan ja motivoivat jatkamaan oikealla polulla, kertoo Terveystalon yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halonen.

Terveystalon Oma Terveys -palvelu tuo omat potilastiedot kätevästi seurattavaksi verkon välityksellä. Verkkopalvelusta voi tarkistaa laboratoriotulokset, reseptit, määrätyt lääkkeet ja erilaiset Terveystalossa tehdyt mittaus- ja kuvantamistulokset kellonajasta ja paikasta riippumatta. Tulevaisuudessa palvelun vuorovaikutteisuus kasvaa ja potilaat voivat syöttää esimerkiksi omia mittaustuloksiaan verkkopalveluun.

Tukea ja tietoa hoidon onnistumiseksi

– Oma Terveys -palvelu tukee ihmisten oma-aloitteisuutta omasta terveydestä huolehtimiseen. Diabeteshoitajankin kanssa on helpompi keskustella, kun on paremmin kartalla omista terveystiedoistaan.

Jokaisen potilaan kanssa sovitaan aina, mitä hän arvelee jaksavansa tehdä hoitojen eteen, mitä ne pienet elintapamuutokset käytännössä hänen elämässään voisivat tarkoittaa ja millaista tukea hän tarvitsee, Nippula toteaa.

Diabeteshoitajan vastaanotoilla käsitellään lääkehoitoon liittyviä seikkoja ja opastetaan esimerkiksi painonhallinnassa. Diabeteshoitajan vastaanotolle ovet ovat avoinna myös, jos epäilee kuuluvansa diabeteksen riskiryhmään.

– Paras menetelmä on testata sairastumisriskinsä riskitestillä. Sairastumisriski kasvaa jos on kertynyt ylipainoa, ruokailutottumukset ja liikunta eivät ole ihan kohdillaan tai lähisuvussa esiintyy tyypin 2 diabetesta. Tyypillisimmät oireet ilmaantuvat vasta vuosien kuluttua vähitellen sokerin kohoamisesta. Niitä ovat jano, väsymys ja lisääntynyt virtsaamisen tarve, Nippula kertoo.

Jaakko Halonen, yleislääketieteen erikoislääkäri, Terveystalo, p. 030 633 6658, jaakko.halonen@terveystalo.com
Niina Nippula, diabeteshoitaja, Terveystalo Kamppi, DiabetesKlinikka, 030 633 1462, niina.nippula@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Vuonna 2011 Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen 118 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com