Digita tiedottaa: KIINTEISTÖJEN DIGI-TV-PÄÄTÖKSET TULEE TEHDÄ TÄNÄ KEVÄÄNÄ

Taloyhtiöiden on tehtävä tämän kevään yhtiökokouksissa digi-tv-päätökset, jotta kiinteistöjen yhteisantennijärjestelmät ehditään tarvittaessa kunnostaa digikelpoisiksi määräaikaan mennessä. Analogiset televisiolähetykset loppuvat elokuussa 2007.

Suomen johtava radio- ja televisiopalvelujen jakeluyhtiö Digita Oy vauhdittaa kotitalouksien siirtymistä digitaalisten televisiolähetysten vastaanottoon DigiTV-kampanjalla. ”Monille on vielä epäselvää, millaisia vaihtoehtoja digitaalisten televisiolähetysten katsomiseen on olemassa. Haluamme omalta osaltamme lisätä suomalaisten tietoutta digi-tv:stä. Esimerkiksi Digitv.fi-verkkosivuilta löytyy paljon digi-tv-yleistietoa, ohjeita sekä oppaita niin kotitalouksille kuin isännöitsijöille ja taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajillekin”, johtaja Jaakko Harno Digitasta perustelee kampanjaa. Digitan DigiTV-kampanja on suunnattu kaikille television katsojille ja erityisesti taloyhtiöiden päättäjille. Digitan kampanja keskittyy televisiolähetysten antennivastaanottoon. Keskeisimmät tietolähteet kotitalouksille ovat Digitv.fi-sivut sekä DigiTV Info –palvelunumero 0306 344 488, josta saa vastauksen digi-tv:tä koskeviin kysymyksiin paikallisverkkomaksun hinnalla. Isännöitsijöille ja taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajille eri puolilla maata on lähetetty tietoa digi-tv:stä. Lisätietoa on heille tarjolla numerossa 0203 124 124 ja sähköpostitse osoitteessa palvelu@digitv.fi. Digitv.fi-verkkopalvelusta löytyy valmista digi-tv-aineistoa yhtiökokouksiin. Edullisesti koko Suomessa Digitan lähetysverkko kattaa koko Suomen, ja televisiolähetyksiä voi ottaa vastaan niin kaupungeissa kuin kesämökilläkin. Antennivastaanotossa digi-tv tuo kaikki katsotuimmat kanavat televisioon ilman kuukausimaksuja. ”Noin puolet suomalaisista vastaanottaa televisiolähetykset antennin kautta. Digi-tv-aikaan siirtyminen käy antennin avulla edullisesti ja vaivattomasti. Kotitaloudet saavat antennilla käyttöönsä toistakymmentä peruskanavaa sekä halutessaan lisäksi maksullisia kanavia”, Harno toteaa. Kanavatarjonta on hieman erilainen eri puolilla Suomea. Omakotitaloissa nykyinen antenni soveltuu yleensä sellaisenaan myös digitaalisten televisiolähetysten vastaanottoon, jos antenni kattaa UHF-alueen kanavat 21-69. Rivi- ja kerrostaloissa yhteisantennijärjestelmän kunto on tarkastettava. Jos taloyhtiön antenniverkko on rakennettu tai kunnostettu 90-luvulla, todennäköisesti vahvistinlisäys riittää. Taloyhtiö huolehtii tarvittaessa antennin sekä sisäisen antenniverkon kunnostamisesta ja kiinteistökohtaisen vahvistimen asentamisesta. Kukin kotitalous vastaa vain digivastaanottimen hankkimisesta. Antennivastaanottoon soveltuvia digivastaanottinmalleja on markkinoilla yli 100. Myönteisiä kokemuksia langattoman sisäverkon testistä Digita on testannut tänä talvena digi-tv-lähetysten vastaanottoa langattoman sisäverkon välityksellä. Testit tehtiin kahdessa vanhassa kerrostalossa Helsingin keskustassa. Tekniset testit onnistuivat hyvin, ja kuluttajapilotti alkaa tänä keväänä. Varsinaiseen kuluttajakäyttöön laitteita odotetaan myöhemmin tänä vuonna. Kiinteistössä esimerkiksi porraskäytävään asennetun pienen lähettimen kautta digi-tv-lähetykset ovat vastaanotettavissa pienellä sisäantennilla kaikkialla kiinteistössä. Televisiovastaanottimien sijoittelu ei ole enää riippuvainen antennipistorasian paikasta, vaan vastaanottimet voidaan sijoittaa huoneistossa kuluttajan toiveen mukaan. Laite- ja asennuskustannukset riippuvat kiinteistön koosta. Lisätietoja: Jaakko Harno, johtaja, Digita Oy, puh. 0400 843 613 Riitta Kontula, viestintäpäällikkö, Digita Oy, puh. 040 743 7112 Digita Oy on Suomen johtava radio- ja televisiopalvelujen jakeluyhtiö sekä merkittävä tietoliikenneverkkojen ja verkkoinfrastruktuurin kehittäjä. Digitan maan kattava organisaatio varmistaa palveluiden korkean laadun ympäri vuorokauden. Digitan asiakkaita ovat tv- ja radioyhtiöt sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattorit. Yhtiön liikevaihto vuonna 2004 oli 89 miljoonaa euroa. Yhtiössä työskentelee 374 henkilöä. Digita kuuluu kansainväliseen TDF-konserniin. Lisätietoja: www.digita.fi.