Elisa ja YIT siirtävät taloyhtiöiden tiedotuksen reaaliaikaan

Elisa on toimittanut YIT:n asuntokohteisiin ensimmäiset digitaaliset infonäytöt, joilla taloyhtiöt voivat tiedottaa ajankohtaisista asioista reaaliajassa. Porraskäytäviin asennettavilla näyttöruuduilla voidaan talon perustietojen ja -tiedotteiden ohella viestiä asukkaille esimerkiksi äkillisistä vesikatkoksista, säätilasta tai lähiseudun bussiaikatauluista. Uusi teknologia mahdollistaa myös suorat videopuhelut ruudulta esimerkiksi huoltoyhtiöön.

YIT:n sähköisten näyttöruutujen toteutuksesta vastaa Elisan visuaalisen kommunikaation ratkaisuihin erikoistunut tytäryhtiö Videra. Käyttäjän, useissa tapauksissa isännöitsijän, tarvitsee huolehtia pelkästään sisällön päivittämisestä porraskäytävissä sijaitseviin näyttöruutuihin.

Tietojen päivittämiseen tarvitaan vain internetyhteys. Isännöitsijä tai kiinteistöhuolto voi päivittää ruudut myös esimerkiksi älypuhelimella tai tablet-tietokoneella, mikä säästää huomattavasti aikaa ja pitää asukkaat välittömästi ajan tasalla.

- Sähköisten infonäyttöjen avulla isännöitsijät tai huoltoyhtiöt pystyvät hoitamaan tiedottamisen nopeasti käymättä paikan päällä porraskäytävissä. Sisältö on täysin muokattavissa taloyhtiön tarpeiden ja asukkaiden toiveiden mukaiseksi, Elisan visuaalisen kommunikaation ratkaisuista vastaava johtaja Juha Urho kertoo.

Uudiskohteiden lisäksi näyttöruutuja voidaan hyödyntää vanhoissa taloyhtiöissä, mikä päivittää taloyhtiöiden vuosikymmeniä vanhat tiedotuskäytännöt vastaamaan tämän päivän vaatimuksia.

YIT näyttää suuntaa

Ensimmäiset sähköiset näytöt on asennettu YIT:n rakentamaan Asunto Oy Helsingin Nereukseen Lauttasaaressa, ja niiden käyttöä laajennetaan myös muihin YIT:n asuntokohteisiin. Infonäyttöjä on hyödynnetty aiemmin jo Merenkulkijanrannan rakentamisvaiheen tiedottamisessa, ja nyt niiden avulla voidaan tiedottaa esimerkiksi naapuritonttien räjäytystöistä. Asukkaat, isännöitsijä ja työmaahenkilöt ovat olleet tyytyväisiä taloyhtiön nykyaikaiseen viestintätapaan.

- Infonäytöistä on saatu käyttäjiltä valtavasti hyvää palautetta. Erityisesti tietojen ajankohtaisuutta ja taulujen käytön helppoutta on kehuttu. Näiden kokemusten perusteella YIT haluaa hyödyntää uusien näyttöruutujen käyttöä laajemminkin. Kehittyvä teknologia luo koko ajan uusia mahdollisuuksia ja tartumme mielellämme sellaisiin asioihin, jotka palvelevat asukkaita ja taloyhtiöiden toimijoita entistä paremmin, kehityspäällikkö Elias Kiviranta YIT:ltä toteaa.

Tulevaisuuden monet käyttömahdollisuudet

Sähköisissä ilmoitustauluissa on mahdollista hyödyntää videoyhteyksien mahdollisuuksia, ja uusien reaaliaikaisten sisältöjen ohella asukkaille onkin kehitteillä kokonaan uusia ominaisuuksia.

- Tulevaisuuden infonäytöt tulevat olemaan interaktiivisia. Niissä voi olla kosketusnäyttö ja virtuaalipuhelumahdollisuus, jolloin asukas voi esimerkiksi avainten jäädessä kotiin ottaa suoran yhteyden huoltoyhtiöön taulun näyttöä koskettamalla, toimitusjohtaja Harri Martinmäki Videralta visioi.

Lisätiedot:
Elisa Oyj, Juha Urho, johtaja, visuaalisen kommunikaation ratkaisut, puh. 050 5060 200, etunimi.sukunimi@elisa.fi
YIT Rakennus Oy, Elias Kiviranta, kehityspäällikkö, puh. 050 3978 654, etunimi.sukunimi@yit.fi
Videra Oy, Harri Martinmäki, toimitusjohtaja, puh. 040 0684 449, etunimi.sukunimi@videra.com

Infonäyttö on ratkaisu kiinteistöjen ja taloyhtiöiden ajantasaiseen tiedottamiseen. Näyttöruudut ovat ammattikäyttöön tarkoitettuja, 42 tai 32 tuuman LCD-näyttöjä, jotka kiinnitetään rappukäytäviin seinäkiinnikkeillä. Näyttöruudut ovat iskunkestäviä ja suojakotelon sisällä, minkä vuoksi ne kestävät myös ilkivaltaa. Ruudut ovat päällä ympäri vuorokauden, ja niitä voi päivittää etähallittavan mediatoistimen ansiosta joko kiinteän tai mobiili-internetyhteyden avulla paikasta ja päätelaitteesta riippumatta. Näyttöruudut toimivat normaalilla verkkovirralla, ja ne kytketään talon sähköverkkoon.

YIT viettää 100-vuotisjuhlaa vuonna 2012. Tänä päivänä YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Palvelemme asiakkaita 14 maassa, Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä sekä Baltian maissa, 26 000 ammattilaisen voimin. Suomen rakentamispalveluissa toteutamme monipuolisia ja vaativia asunto-, toimitila- ja infrarakentamisen sekä kunnossapidon projekteja. Visionamme on olla edelläkävijä hyvän elinympäristön luojana ja ylläpitäjänä. Vuonna 2011 YIT:n liikevaihto oli noin 4,4 miljardia euroa. Lisätietoja www.yit.fi

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman ja nopean 3G-verkon sekä 4G-nopeudet. Liikevaihtomme vuonna 2011 oli 1,53 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 750. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi

Videra Oy on Pohjoismaiden johtava etätyöpalveluihin erikoistunut yritys, jolla on yli 20 vuoden kokemus videoneuvottelulaitteiden toimittamisesta. Toimintamme on globaalia ja yrityksemme palveluja käytetään laajasti Euroopasta aina Aasiaan, Afrikkaan, Australiaan, sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikkaan asti. Työllistämme yli 80 henkilöä ja kiinteät toimipaikkamme sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Venäjällä. Vuodesta 2010 lähtien Videra on ollut osa Elisa-konsernia. Videra toimii Elisan itsenäisenä tytäryhtiönä ja vastaa Elisa-konsernin visuaalisen kommunikaation ratkaisuista. Lisätietoja www.videra.com