Elisalta ratkaisu HOK-Elannolle energiatehokkuuden parantamiseen

S-ryhmän suurin alueosuuskauppa HOK-Elanto varmistaa teknisten järjestelmiensä toimivuutta ja parantaa lähes 300 toimipisteensä energiatehokkuutta Elisan Kenttä-palvelun avulla. HOK-Elannolla on tavoitteena 9 % säästöt energiankulutuksessa vuoteen 2016 mennessä. Säästökohteet haetaan seuraamalla energiankulutusta ja lämpötilatietoja reaaliaikaisesti langattomien sensorien avulla.

HOK-Elannon lähes 300 toimipisteessä erityisesti kylmäkalusteet ja valaistus ovat keskeisessä asemassa energiatehokkuuden kannalta. Optimoimalla valaistus ja myymälöiden sekä kylmälaitteiden lämpötilat säästetään energiaa ja parannetaan samalla viihtyisyyttä.

Lämpötilatiedot kerätään langattomien sensorien avulla suoraan tutkittavista kohteista, ja tietoja voidaan seurata reaaliajassa kootusti yhdeltä ruudulta. Tarvittavat muutokset tai korjaustoimenpiteet voidaan tehdä todellisiin tietoihin perustuen.

– Suurin osa energiasta myymälöissä kuluu kylmän tekemiseen. Myös valaistus saattaa toimia manuaalisesti päälle laitettuna automaattisten asetusten vastaisesti. Elisan Kenttä-palvelun avulla voin itse seurata kaikkia tarkasteltavia kohteita suoraan omalta näyttöpäätteeltäni, eikä tarvitse lähettää henkilökuntaa eri kohteisiin tekemään mittauksia. Samalla virhemahdollisuus pienenee. Elisan ratkaisun selkeä etu on myös helppokäyttöisyys, energiankäytön projektipäällikkö Kimmo Valtonen HOK-Elannosta toteaa.

Lämpötilan lisäksi HOK-Elanto seuraa mittalaitteilla liiketilojensa hiilidioksiditasoja ja sisäkosteusarvoja ilmanvaihtoon liittyen.

Nopea takaisinmaksu

Elisa on Suomen ensimmäinen palveluntarjoaja, joka mahdollistaa reaaliaikaisen tiedon keruun langattomasti eri tarkastuspisteistä kuukausihinnoiteltuna palveluna. Näin asiakkaan ei tarvitse investoida erilaisiin järjestelmiin ja laitteisiin.

- Palvelu maksaa itsensä takaisin yleensä jo ensimmäisen säästyneen työtunnin aikana, puhumattakaan säästöistä esimerkiksi energiankulutuksessa, jossa vaikutukset ovat vielä suuremmat.  Ratkaisumme etuna on myös riippumattomuus eri laitetoimittajista sekä objektiivisen tiedon saanti tutkittavista kohteista, palvelun kehittämisestä vastaava Jouni Petrow Elisalta toteaa.

Lisätiedot:
Elisa Oyj, Jouni Petrow, business manager, 050 506 5469, jouni.petrow@elisa.fi
HOK-Elanto, Kimmo Valtonen, energiankäytön projektipäällikkö, 010 766 0183, kimmo.valtonen@sok.fi

Elisan Kenttä-palvelu kerää automaattisesti olosuhdetiedot, kuten esimerkiksi lämpötila-, hiilidioksidi- tai kosteustiedot tutkittavista kohteista langattomien sensorien avulla Elisan palvelimelle. Reaaliaikaisia tietoja voidaan tarkastella kootusti missä ja milloin tahansa internetselaimella sekä raportoida automaattisesti muihin järjestelmiin. Palvelun selkeitä etuja ovat manuaalisen työn tarpeen väheneminen, parempi turvallisuus ja energiatehokkuus. Ratkaisu korvaa perinteiset käsinkirjaukset, vähentää virhemahdollisuuksia ja nopeuttaa tietojen keräämistä, käsittelyä sekä raportointia. Palvelu mahdollistaa myös nopean reagoinnin yllättäviin tilanteisiin reaaliaikaisten tekstiviestihälytysten ansiosta

Elisan Kenttä-palvelu on suunnattu yritysasiakkaille erityisesti kaupan, teollisuuden sekä julkishallinnon aloilla. Palvelua voidaan hyödyntää esimerkiksi erilaisten tilojen ja kiinteistöjen olosuhteiden, ilmanvaihdon, kosteuden, lämpötilan tai energiatehokkuuden seurantaan, ajoneuvojen paikka- tai matkaseurantaan sekä esimerkiksi kylmäkuljetusten lämpötilojen tarkkailuun. Palvelu antaa mahdollisuudet myös muun muassa henkilöiden paikantamiseen, elintoimintojen tarkkailuun tai vaikkapa varaustilanteen seurantaan tulevaisuudessa. Elisan Kenttä-palvelu toimii Elisan verkossa ja palvelun tuottaa Elisa. Langattomien sensorien ansiosta asennus on nopeaa ja vaivatonta. Palvelun saa käyttöön OmaElisasta tai Elisan yritysmyynnistä. Palvelun kustannukset riippuvat käytön laajuudesta. Palvelun hinta on 15 euroa / sensori ja 49 euroa / tiedon välitykseen tarvittava tukiasema kuukaudessa (alv 0%).

Elisa on Pohjoismaiden johtava viestintäpalvelujen tuottaja ja on julkisesti noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla. Elisa toimii Pohjoismaiden lisäksi Baltian maissa ja Venäjällä. Palvelemme alueellisesti noin 2 miljoonaa kuluttaja-asiakasta ja kansainvälisesti noin 150 000 yritys- ja yrittäjäasiakasta tarjoamalla laajan valikoiman erilaisia liittymiä palveluineen. Välitämme ihmisille elämyksiä ja parannamme organisaatioiden tuottavuutta verkossa. Elisa keskittyy kehittämään kuluttajille ja yritysasiakkaille ICT- ja online-palveluja. Liikevaihtomme vuonna 2009 oli 1,43 miljardia euroa. Henkilöstön määrä on noin 3 200. Elisa toimii globaalisti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja osoitteesta www.elisa.fi

HOK-Elanto on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli puoli miljoonaa asiakasomistajaa. Vuosittainen liikevaihto on 1,6 mrd. euroa, ja yritys työllistää 6000 henkilöä. HOK-Elanto palvelee pääkaupunkiseudulla noin 300 toimipaikassa ja on päivittäistavarakaupan markkinajohtaja. Lisäksi HOK-Elanto on Pohjoismaiden suurimpia ravintola-alan toimijoita. hok-elanto.fi