Elisalta ratkaisu pakasteiden tuoteturvallisuuden varmistamiseen

Elisa on kehittänyt uuden sovelluksen lämpötilan seurantaan pakastettujen elintarvikkeiden kuljetuksen, välivarastoinnin ja varastoinnin aikana. Uusi menetelmä parantaa valvontaa ja varmistaa tuotteiden laadun.

Palvelun selkeimmät hyödyt vähittäistavarakaupassa ovat pakasteiden laadun varmistaminen, manuaalisen työn väheneminen ja parempi turvallisuus. "Palvelu takaa sen, että tuotteet säilyvät varmasti laadukkaina asiakkaalle asti. Vähittäistavarakaupassa investointi asianmukaiseen olosuhteiden seurantaan maksaa itsensä takaisin jo ensimmäisessä laiterikossa. Palvelu täyttää myös viranomaishyväksynnän omavalvontaan tarkoitetuille muistiin tallentaville mittajärjestelmille", kiteyttää palvelun kehittämisestä vastaava business manager Jouni Petrow Elisalta. Elisa Kenttätieto -palvelun vähittäistavarakaupalle räätälöity sovellus kerää lämpötilatiedot eri tarkastuspisteistä langattomien sensoreiden avulla kootusti Elisan palvelimelle. Reaaliaikaisia tietoja voidaan tarkastella missä ja milloin tahansa internetselaimella sekä raportoida automaattisesti muihin järjestelmiin. Menetelmä korvaa perinteiset käsinkirjaukset, vähentää virhemahdollisuuksia ja nopeuttaa tietojen keräämistä, käsittelyä sekä raportointia. Palvelu mahdollistaa myös nopean reaaliaikaisen reagoinnin yllättäviin tilanteisiin. Esimerkiksi jäähdytinlaitteen rikkoutuessa yöllä, hälytys lähtee välittömästi tekstiviestillä. Elisa on Suomessa ensimmäinen palveluntarjoaja, joka mahdollistaa langattoman reaaliaikaisen tiedon keruun eri tarkastuspisteistä täysin kuukausihinnoiteltuna palveluna. "Näin asiakkaan ei tarvitse investoida erilaisiin järjestelmiin ja laitteisiin. Langattomuuden ansiosta myös asennus käy helposti ja nopeasti", Petrow jatkaa. Kenttätietopalvelun uuden sovelluksen kehittämisen taustalla on Euroopan komission asetus 37/2005 pakastettujen elintarvikkeiden lämpötilojen seurannasta kuljetuksen, välivarastoinnin ja varastoinnin aikana sekä siihen liittyen lämpötilan mittausvälineiden siirtymäaika, joka päättyy 31.12.2009. Palveluun kuuluvat laitteet ovat Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran hyväksymiä ja ne täyttävät EU:n vaatimukset.